De verwachting is dat het aantal registraties in de West-Europese markt in 2010 met acht tot tien procent daalt. Dat concludeert kredietverzekeraar Euler Hermes naar aanleiding van een deelstudie naar de automotive sector. Het beëindigen van de sloopregelingen in Spanje, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië en Italië zorgt voor een verdere daling van de totale Europese productie. Walter Toemen, directeur Risk bij Euler Hermes: "Onlangs becijferden Rai Vereniging, Bovag en RDC een toename van registraties in Nederland van 23,6 procent over de eerste negen maanden van 2010. Dat lijkt hoopvol, maar als we naar bijvoorbeeld Duitsland kijken, zien we dat het aantal registraties daar in de eerste helft van 2010 is afgenomen met dertig procent." Europabreed is er voorlopig geen herstel. Duitsland exporteert 75 procent van de productie en de verwachting is dat daar 5,3 miljoen auto’s worden gebouwd in 2010.

Alhoewel de autoproductie in de Verenigde Staten drastisch is afgenomen, is in het eerste kwartaal van 2010 een licht herstel te zien. Toemen: "Het zal nog jaren duren voordat de productie in de VS op de zestien tot zeventien miljoen auto’s per jaar zit, zoals voor de crisis.’ China profiteert van de groeiende economie en produceerde in 2009 zo’n 13,8 miljoen auto’s (tegenover 8,75 miljoen in de VS). De westerse landen profiteren deels van deze groei, maar moeten concurreren met de Chinese auto-industrie. "In 2008 bezat slechts drie procent van de Chinezen een auto. Het is dus een enorme groeimarkt", aldus Toemen.

Zie ook: China nu al op tien miljoen auto’s

Zie ook: Onderzoek Roland Berger: westerse autofabrikanten ingehaald  

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding