Over de eerste tien maanden zijn inmiddels een 434 duizend nieuwe auto’s verkocht, een onverwacht hoog aantal gelet op de sombere verwachtingen die er een jaar geleden nog in de branche leefden. Bovag en Rai gingen toen nog uit van 375.000 nieuwe auto’s. De huidige – door een scala van fiscale snacks gestimuleerde – ontwikkeling doet de totaalmarkt nu afkoersen op zo’n 90 duizend auto’s extra; een eindstand ergens tussen 470 en 480 duizend stuks. In 2009 werden er 387 duizend nieuw auto’s verkocht.

Volkswagen profiteert het meest van dit gefundenes Fressen dat minster De Jager namens de overheid aanreikt. Ook in oktober was dit merk het ‘bestverkochte’. Het marktaandeel van Volkswagen klimt dit jaar daarmee naar 10,3 procent, terwijl dat vorig jaar (ook tot en met oktober) nog op 9,9 procent bleef steken. De naaste belagers, Toyota en Peugeot, komen dit jaar niet verder dan resp. 8,8 en 8,2 procent.  De top vijf wordt gecompleteerd door Ford (8,1%) en Renault (7,1%). Opel dat in de jaren 1968 tot en met 2004 onafgebroken de nummer één van Nederland was moet het dit jaar vooralsnog doen met een zesde plaats.

 

Zie het cijferoverzicht.   

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding