‘De topnotering van deze merken in het hart van automobilisten maakt dat ze bestand zijn tegen de crisis’, is de overtuiging van Dr. Rüdiger Hossiep, projectleider van een team psychologen van de Ruhr-Universiteit in Bochum. ‘Trouwe liefde bepaalt de merkwaarde.’

Op 4 tot en met 9 staan Porsche, BMW/Mini, Mercedes-Benz, VW, Opel en Alfa Romeo. Daihatsu, Nissan en Seat zijn de hekkensluiters.
Het merkimago is meer, veel meer dan de som der delen, zegt Hossiep verder. ‘Bij het kopen van een auto gaat het om het gevoel, de emotie. Neem bijvoorbeeld Mercedes-Benz. Dat stond op 10 sinds 2007. Maar nu op 5. Dat is te danken aan de deelname van Mercedes, weer, aan de Formule 1. De Silberpfeile zijn er weer, laten ze daarmee zien.’
Hij heeft vastgesteld op grond van de resultaen van de afgelopen vier jaar dat zijn ranglijst een goede indicatie is voor toekomstige verkoopaantallen in Duitsland. Porsche stond eerst op 5 en nu op 4, en heeft ook een van de beste jaren van zijn geschiedenis achter de rug.

Zijn gegevens zijn zeer betrouwbaar, benadrukt hij. Zijn team maakt gebruik van gegevens van liefst 1,7 miljoen automobilisten, via het grootste Duitse autoforum op het web: Motor-Talk.
In de toekomst gaat Hossiep en zijn team ook de voorkeur voor afzonderlijke modellen in kaart brengen.