In vergelijking met 2009 (285.658 stuks) een stijging van 5,1 procent. Afgezet tegen 2008 (140.125) is er zelfs sprake van een ruime verdubbeling.
De stijging van het aantal teruggeroepen auto’s heeft diverse oorzaken. "Er worden steeds meer eisen gesteld op het gebied van milieu en veiligheid", zegt BMW-communicatiemanager Diederik Reitsma. "Ook de bestuurder verlangt steeds meer. Bijvoorbeeld: stuurbekrachtiging is tegenwoordig bijna standaard en we kunnen ons eigenlijk niet meer voorstellen dat we zónder kunnen. Moderne vierwielers zijn zo innovatief en hebben zo veel technologie aan boord dat het eigenlijk rijdende computers zijn. En computers hebben software-updates nodig."
De hedendaagse auto is een soort ‘Windows-op-wielen’ en bestaat uit veel meer onderdelen dan vroeger. Meer onderdelen betekent automatisch een hogere kans op mankementen. Maar er speelt nog een factor mee, meende Jur Raatjes van Mazda. "Hevige concurrentie zorgt ervoor dat auto’s steeds sneller in de markt worden gezet om de concurrent te vlug af te zijn. Dat heeft soms tot gevolg dat onderdelen niet uitgebreid genoeg zijn getest, waardoor tijdens het gebruiken van de auto ineens problemen opdoemen."

Raatjes spreekt uit ervaring. "Mazda moest in 2010 een slang vervangen omdat er rubberdeeltjes loslieten. Die slang krijgen wij van een toeleverancier, dus wij zijn afhankelijk van derden." Het is een rat race. Autofabrikanten maken elkaar gek. "Vroeger kreeg een model na tien jaar een facelift, nu vinden we dat al na twee a drie jaar noodzakelijk. Een nieuw model heeft een levensduur van hooguit vijf jaar. Het gaat snel, de druk is hoog en er is niet genoeg tijd om alles te testen."

Volledig inzicht in de terugroepactie krijgt de NOS niet op tafel. Tijdens een inventarisatie van de NOS liet importeur Pon (Volkswagen, Audi, Seat, Skoda) niet het achterste van de tong zien. "Wij geven geen cijfers omdat we dat niet mogen van Duitsland", wijst een Pon-woordvoerder naar het hoofdkwartier van de VW-Groep. Ook Peugeot en Citroën weigeren cijfers te geven.
Waar het ene merk transparantie als toverwoord lijkt te omarmen, houdt een ander angstvallig de boeken voor de NOS gesloten. Opel-woordvoerder Jeroen Maas voorziet hierdoor scheefgroei."Als Opel dankzij die openheid nu maar niet als minst betrouwbaar uit de test gaat komen. Geeft de concurrentie hun campagnes niet zo makkelijk vrij? Zou toch moeten…"

Uit: NOS.nl

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding