Deze forse verkooptoename behoeft volgens analist Clem Dickmann van Aumacon een aantal kanttekeningen: "Allereerst heeft het overheidsbeleid ten aanzien van autobelastingen op bpm en mrb en bijtellingkortingen grote invloed gehad. Naar schatting zouden zonder deze maatregelen zo’n 50 tot 80 duizend nieuwe auto’s minder zijn verkocht. Daarnaast is er in Nederland – anders dan in veel andere Europese landen – geen sprake geweest van een post-sloopregelingdip; deze regeling heeft in ons land nauwelijks effect gehad zodat we nu ook niet met de terugslag daarvan zitten. Vooral in het begin van 2010 is er bovendien sprake geweest van enige schaarste op de occasionmarkt waardoor de prijzen van nieuwe en jonggebruikte auto’s naar elkaar toe zijn gegroeid. Vooral voor kleine auto’s is het prijsverschil soms zodanig gering dat de keuze steeds vaker uitgaat naar een nieuwe auto." 

De maand december draagt traditioneel maar een bescheiden steentje bij aan de verkoopregistraties. December 2010 was slechts goed voor 11.593 nieuwe auto’s, dit was echter toch nog ruim 36,4 procent beter dan de povere 8.498 stuks van december 2009. In 2010 noteerde iedere maand steeds aanzienlijk betere verkoopcijfers dan in dezelfde maand van 2009. Het geringst was de toename in februari (+10%), de grootste progressie werd in juni geboekt (+43%). Voor 2011 verwacht Aumacon een verdere toename van het verkoopvolume. Dickmann: "De toename zal echter niet meer zo spectaculair zijn. We zien wel dat in navolging van de particuliere markt nu ook het zakelijke segment in herstel is. Belangrijk daarbij is dat de overheid een consistent belastingbeleid voert, waardoor het ook mogelijk zal zijn om een deel van de ingezakte leasemarkt alsnog te reanimeren. We verwachten voor 2011 dat de grens van een half miljoen nieuwe auto’s zeker overschreden zal worden."

Voor Volkswagen was 2010 in Nederland andermaal een succesjaar. Niet alleen wist het merk voor de zesde maal op rij het jaar met 49.278 auto’s als bestverkochte merk af te sluiten, Volkswagen behaalde vorig jaar ook weer eens een hoger marktaandeel: 10,2 procent. De naaste concurrentie volgt op gepaste afstand en met minimale onderlinge verschillen: Toyota noteert een marktaandeel van 8,48 procent, Peugeot van 8,21 procent en Ford van 8,15 procent. Opel, dat tot en met 2004 liefst 36 jaar op rij het populairst was in ons land, was in 2010 nog slechts het vijfde merk in de rangrode met een marktaandeel van 7,4 procent. De budgetmerken Skoda en Kia wisten hun verkoopvolume in 2010 royaal te verdubbelen, Skoda klom naar de elfde plek in de ranglijst met een marktaandeel van 3,37 procent, Kia werd dertiende met een aandeel van 3,14 procent. 

Klik hier voor een compleet cijferoverzicht.