"De zakelijke markt lijkt eind 2010 het omslagpunt naar hrstel te hebben bereikt. Mede op basis van de laatste groeicijfers van de nieuwe leaseregistraties, verwachten wij daadwerkelijk herstel", aldus Theo de Kort van de sector research van de bank. Het zou komen door de inhaalvraag die voortkomt uit de aflopende leasecontracten die ten tijde van de crisis zijn verlengd, weten de onderzoekers. Zij zien verder een positief effect van het besluit van de regering de fiscale stimulering van groene auto’s voort te zetten, onder meer omdat daardoor het kleine segment qua prijs in de buurt komt van jonge occasions uit hetzelfde segment.  Al met al verwacht ABN-AMRO dat er tien procent meer auto’s worden verkocht dan in 2010. De verkoop aan particulieren zal licht stijgen maar substanciële groei zal komen van de zakelijke markt.

 

"Na twee jaar van omzetdaling heeft de autoretail over 2010 een plus van zeven procent gerealiseerd, deels het gevolg van een 25 procent hogere autoverkoop. Omdat de gemiddelde prijs van een nieuwe auto is gedaald, is er maar een beperkte omzettoename. Bovendien komt een groot deel van de omzet uit occasions en aftersales. "De trend naar kleinere auto’s zal op termijn tot stilstand komen omdat er in 2011 steeds meer middenklassers op de markt komen die aan de eisen van de fiscus voldoen. Dat is gunstig voor de omzetotwikkeling, die zich vooral zal uiten op de zakelijke markt. Daar worden auto’s over het algemeen verkocht met een hogere prijs en een hogere marge. Voor 2011 voorzien wij daarom een omzetgroei van vijf procent in de autoretail", aldus De Kort.      

 ABN AMRO Autoretail sectorupdate feb 2011.

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding