Dit volgt uit de jongste cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek, bewerkt door Aumacon. Het prijsindexcijfer voor personenauto’s stond in het vierde kwartaal van 2010 op 106,5 punten, terwijl dat een jaar voordien nog 106,2 was. Als basisjaar houdt het CBS voortaan 2006 aan, het prijsniveau van dat jaar is gesteld op 100. Autoleasing was vooral in het begin van 2010 wat duurder; de hoogste index werd in het eerste kwartaal bereikt: 107,5 punten. Daarna is vooral de prijs van leaseauto’s in het b-segment gedaald. Terwijl in alle overige segmenten de indices toch nog boven de 106 punten zijn blijven staan, is het prijsniveau in het b-segment gedurende 2010 gedaald naar 101,1 punten.

Bekeken naar brandstofsoort doet zich een steeds verdergaande prijsdifferentiatie tussen diesel- en benzineauto’s voor. Drie jaar geleden stonden de indices nog op gelijk niveau, maar sindsdien is er steeds meer leaseprijsverschil ontstaan. In het vierde kwartaal van 2010 noteert de gemiddelde dieselauto inmiddels een index van 108,6 tegenover een index van 103,6 voor een benzineauto. Auto’s met alternatieve brandstof of lpg zitten daar tussenin.

De hoogste prijsstijgingen vallen te noteren voor bestelauto’s, de laagste voor vrachtwagens. Een bestelauto werd afgelopen jaar 0,8 procent duurder ‘in de lease’, waarmee de index voor bestelauto’s inmiddels op 108,6 staat. Een gemiddeld vrachtwagen steeg in diezelfde tijd met 0,4 procent in prijs wat de index bracht op slechts 101 punten. Zie voor een compleet cijferoverzicht op http://www.aumacon.nl/.

 

Prijsindex operationele autolease

(nieuwe contracten, excl. brandstof)

2006= 100

 

 

 

Q3-2010

Q4-2010

Personenauto’s

106,1

106,5

 

 

 

A-segment

106,1

106,1

B-segment

100,9

101,1

C-segment

106,5

107,0

D-segment

106,5

106,9

E-segment

106,9

106,9

MPV-segment

106,1

106,7

SUV-segment

106,1

106,6

 

 

 

diesel

108,2

108,6

benzine

103,2

103,6

alternatieve brandstof

106,1

106,3

benzine/LPG

103,9

n.b.

 

 

 

Bron: CBS; bewerking: Aumacon