Autoverkopen in China in februari gedaald

De verkopen van personenauto’s in China zijn voor het eerst sinds september 2009 gedaald. Dit is volgens persbureau Bloomberg gebeurd nadat brandstofprijzen zijn gestegen en de Chinese regering de belasting op kleine auto’s met 7,5 procent had verhoogd.

In februari kwam de verkoop van personenauto’s en minivans uit op 880 duizend, een daling van 0,4 procent ten opzichte van februari 2010. De lagere belasting zorgde er vorig jaar voor dat de verkopen met 32 procent tot een recordaantal van 18,1 miljoen voertuigen kon groeien. CLSA Asia Pacific, analistenkantoor in Beijing, denkt dat het sentiment is veranderd door de hogere kosten. Het bureau heeft zijn verwachtingen voor de groei dit jaar bijgesteld van dertien procent naar negen procent.

Aan de andere kant noteerden de luxe merken winst, al is het de verwachting dat dergelijke ‘automatisch’ hogere verkopen weldra ook tot het verleden zullen gaan behoren. Mercedes-Benz verkocht 67 procent meer in februari, Ford’s verkopen stegen met een bescheiden elf procent, terwijl die van Honda met 6,5 procent daalden.

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Autoverkopen in China in februari gedaald - Automobielmanagement.nl

Autoverkopen in China in februari gedaald

De verkopen van personenauto’s in China zijn voor het eerst sinds september 2009 gedaald. Dit is volgens persbureau Bloomberg gebeurd nadat brandstofprijzen zijn gestegen en de Chinese regering de belasting op kleine auto’s met 7,5 procent had verhoogd.

In februari kwam de verkoop van personenauto’s en minivans uit op 880 duizend, een daling van 0,4 procent ten opzichte van februari 2010. De lagere belasting zorgde er vorig jaar voor dat de verkopen met 32 procent tot een recordaantal van 18,1 miljoen voertuigen kon groeien. CLSA Asia Pacific, analistenkantoor in Beijing, denkt dat het sentiment is veranderd door de hogere kosten. Het bureau heeft zijn verwachtingen voor de groei dit jaar bijgesteld van dertien procent naar negen procent.

Aan de andere kant noteerden de luxe merken winst, al is het de verwachting dat dergelijke ‘automatisch’ hogere verkopen weldra ook tot het verleden zullen gaan behoren. Mercedes-Benz verkocht 67 procent meer in februari, Ford’s verkopen stegen met een bescheiden elf procent, terwijl die van Honda met 6,5 procent daalden.

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding