Nederlandse autoverkoop is zelfs Spanje voorbij

In de eerste twee maanden van dit jaar zijn in Europa nèt iets meer nieuwe auto’s verkocht dan in dezelfde periode in 2010. In enkele grote landen, zoals Italië, Verenigd Koninkrijk en Spanje, ging de verkoop hard achteruit. Nederland klom naar plaats vijf.

Ons door overheidssubsidie geholpen land klom mede daardoor naar de vijfde plaats in de Europese ranglijst, zo volgt uit de jongste cijfers van autofabrikantenkoepel Acea, bewerkt door Aumacon. Nadat de Europese autoverkopen in januari nog met anderhalf procent daalden, zorgde februari  voor het eerste plusje van dit jaar: +1,4 procent. Gecumuleerd staat de stand na twee maanden op 2.087.121 verkochte auto’s, tegenover 2.084.809 in 2010 (+0,1%).

Ruim driekwart van de landen doet het beter dan vorig jaar. Daaronder ook de beide grootste autolanden, Duitsland (+16%) en Frankrijk (+11%). Het is slechts aan een zestal landen te wijten dat de totaalscore er toch niet beter uitziet. Met name in Spanje is het crisis in autoland, de verkopen daalden daar in januari t/m februari met bijna 26 procent. Maar ook in Italië (-21%), Portugal (-11%), het Verenigd Koninkrijk (-10%) en Polen (-4%) heeft de autosector het zwaar. De kroon wordt echter gespannen door Griekenland waar de autoverkopen in de eerste twee maanden met liefst 59 procent daalden. Nederland behoort tot de snelst groeiende landen (+24%) en klimt, doordat de Belgen (+10%) wat minder kooplustig zijn dan gebruikelijk, zomaar naar de vijfde plaats in het landenklassement – de plaats die normaal aan Spanje is voorbehouden.

Ook onder de fabrikanten zijn er duidelijke winnaars en verliezers. De Volkswagen-Groep plust bijna acht procent, General Motors doet het zes procent beter. De Fiat Groep heeft te lijden onder de dalende thuismarkt en levert 18 procent aan verkopen in. Ook de Franse fabrikanten zitten in de min, terwijl hun thuismarkt juist wél beter presteert. PSA (Citroën en Peugeot) verkocht ruim vier procent minder, de Renault Groep loopt één procent achter op 2010 en dat ondanks de met tien procent toegenomen Dacia-verkopen die inmiddels al goed zijn voor ruim 17 procent van de Renault-concernafzet in Europa.

Meer cijfers

 

 

Autoverkoop in Europa

 

periode: januari t/m februari

 

 

 

 

2011

2011

% +/-

1

Duitsland

435.482

376.035

+15,8

2

Frankrijk

389.921

352.013

+10,8

3

Italië

325.279

408.908

-20,5

4

Verenigd Koninkrijk

192.235

214.165

-10,2

5

Nederland

124.175

100.314

+23,8

6

Spanje

119.754

161.411

-25,8

7

België

106.371

96.967

+9,7

8

Oostenrijk

51.996

42.668

+21,9

9

Zwitserland

42.746

37.481

+14,0

10

Polen

41.783

43.615

-4,2

 

EU27+EFTA

2.087.121

2.084.809

+0,1

 

 

 

 

 

 

Bron: Acea; bewerking: Aumacon

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Reacties

In Nederland is geen sprake van overheidssubsidies maar van een (volstrekt oneerlijk verdeele) korting op de belastingheffing. Dat is iets heel anders.

Geplaatst door: Ericc op
Nederlandse autoverkoop is zelfs Spanje voorbij - Automobielmanagement.nl

Nederlandse autoverkoop is zelfs Spanje voorbij

In de eerste twee maanden van dit jaar zijn in Europa nèt iets meer nieuwe auto’s verkocht dan in dezelfde periode in 2010. In enkele grote landen, zoals Italië, Verenigd Koninkrijk en Spanje, ging de verkoop hard achteruit. Nederland klom naar plaats vijf.

Ons door overheidssubsidie geholpen land klom mede daardoor naar de vijfde plaats in de Europese ranglijst, zo volgt uit de jongste cijfers van autofabrikantenkoepel Acea, bewerkt door Aumacon. Nadat de Europese autoverkopen in januari nog met anderhalf procent daalden, zorgde februari  voor het eerste plusje van dit jaar: +1,4 procent. Gecumuleerd staat de stand na twee maanden op 2.087.121 verkochte auto’s, tegenover 2.084.809 in 2010 (+0,1%).

Ruim driekwart van de landen doet het beter dan vorig jaar. Daaronder ook de beide grootste autolanden, Duitsland (+16%) en Frankrijk (+11%). Het is slechts aan een zestal landen te wijten dat de totaalscore er toch niet beter uitziet. Met name in Spanje is het crisis in autoland, de verkopen daalden daar in januari t/m februari met bijna 26 procent. Maar ook in Italië (-21%), Portugal (-11%), het Verenigd Koninkrijk (-10%) en Polen (-4%) heeft de autosector het zwaar. De kroon wordt echter gespannen door Griekenland waar de autoverkopen in de eerste twee maanden met liefst 59 procent daalden. Nederland behoort tot de snelst groeiende landen (+24%) en klimt, doordat de Belgen (+10%) wat minder kooplustig zijn dan gebruikelijk, zomaar naar de vijfde plaats in het landenklassement – de plaats die normaal aan Spanje is voorbehouden.

Ook onder de fabrikanten zijn er duidelijke winnaars en verliezers. De Volkswagen-Groep plust bijna acht procent, General Motors doet het zes procent beter. De Fiat Groep heeft te lijden onder de dalende thuismarkt en levert 18 procent aan verkopen in. Ook de Franse fabrikanten zitten in de min, terwijl hun thuismarkt juist wél beter presteert. PSA (Citroën en Peugeot) verkocht ruim vier procent minder, de Renault Groep loopt één procent achter op 2010 en dat ondanks de met tien procent toegenomen Dacia-verkopen die inmiddels al goed zijn voor ruim 17 procent van de Renault-concernafzet in Europa.

Meer cijfers

 

 

Autoverkoop in Europa

 

periode: januari t/m februari

 

 

 

 

2011

2011

% +/-

1

Duitsland

435.482

376.035

+15,8

2

Frankrijk

389.921

352.013

+10,8

3

Italië

325.279

408.908

-20,5

4

Verenigd Koninkrijk

192.235

214.165

-10,2

5

Nederland

124.175

100.314

+23,8

6

Spanje

119.754

161.411

-25,8

7

België

106.371

96.967

+9,7

8

Oostenrijk

51.996

42.668

+21,9

9

Zwitserland

42.746

37.481

+14,0

10

Polen

41.783

43.615

-4,2

 

EU27+EFTA

2.087.121

2.084.809

+0,1

 

 

 

 

 

 

Bron: Acea; bewerking: Aumacon

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Reacties

In Nederland is geen sprake van overheidssubsidies maar van een (volstrekt oneerlijk verdeele) korting op de belastingheffing. Dat is iets heel anders.

Geplaatst door: Ericc op