De gemiddelde score over 2010 komt uit op een 6,6. Dat is het hoogste waarderingscijfer in de afgelopen tien jaar. Lexus voert met een 7,9 de lijst aan. Suzuki staat voor de negende keer op rij in de top 3.Traditiegetrouw vormt het Bovag Dealercongres het decor voor de uitreiking van de Rodi Award, gebaseerd op het jaarlijkse Relatie Onderzoek Dealer Importeur, kortweg Rodi genaamd. Eric Tak, voorzitter van Bovag Autodealers, maakte op het congres bekend dat de Lexus-importeur de lijst van 2010 aanvoert met een 7,9. Mini was een goede tweede. De Suzuki-importeur kreeg de Excellence Award uitgereikt omdat de dealers van dit merk hun importeur al negen maal op rij in de topdrie van het klassement stemden.

Van de 3.225 dealervestigingen namen er 1.321 de moeite om de enquête in te vullen, een respons van 41 procent, meer dan genoeg voor een representatief beeld. En dat beeld is dat de algemene waardering van dealers voor hun importeur wederom is gestegen. Gemiddeld geven de dealers hun importeur in 2010 een 6,6, tegen een 6,4 in 2009 en een 6,2 in 2008. Eric Tak: "Die 6,6 is het hoogste waarderingscijfer van de afgelopen tien jaar en dat is goed nieuws, er zit duidelijk progressie in de samenwerking tussen dealer en importeur. En dat is hard nodig op weg naar een gezonde mobiliteitsretail."

Op basis van antwoorden op liefst vijftig stellingen brengt Rodi goed in kaart hoe de samenwerking tussen dealer en importeur op de diverse deelgebieden verloopt. Net als vorig jaar blijken de dealers het meest tevreden over ‘De staat van nieuwe auto’s bij aflevering’, over ‘De bestelprocedure voor onderdelen’ en ‘De bereikbaarheid van de importeur via e-mail/internet’. Eric Tak: "Het laagst gewaardeerde punt is en blijft ‘De hulp bij kostenbesparing’, zij het dat de waardering daarvoor toch 0,3 procentpunt is gestegen, en dat is bemoedigend."
Ook ‘Ondersteuning door middel van een occasionprogramma’ – de hardste daler – en ‘Coulance na de garantieperiode’ scoren onvoldoende. Tak: ‘Opvallend is dat er van de vijftig stellingen maar twee zijn waarop lager gescoord wordt en liefst 45 waarop beter gescoord wordt. De progressie vindt dus op brede schaal plaats.’ De grootste sprong voorwaarts maakte ‘Winstmogelijkheden dealerschap’, dat met 0,7 procentpunt steeg naar 5,6.

 

Standards
Sinds enkele jaren brengt Rodi ook in beeld in hoeverre de standards zijn verzwaard of versoepeld. In 2010 steeg het percentage merken dat zijn sales standards verzwaarde naar 17, tegen 12 procent in 2009. Met als koplopers de importeurs van Hyundai en Kia. De aftersales-standards werden door 14 procent van de importeurs verzwaard, tegen 11 procent in 2009. Met Seat als koploper.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding