Het gerenommeerde Amerikaanse onderzoeksbureau houdt al jaren alle herhalingsaankopen in de autobranche bij, dus of een koper van een auto hetzelfde model of merk nog een keer koopt of least.

Daartoe analyseert Polk ruim 4,5 miljoen aankopen per jaar, waarbij ze gebruik maakt van registraties in elke staat en afgesloten leasecontracten. Ford versloeg zelfs de luxe-autofabrikanten met een terugkeerpercentage van 61,8 procent. Op twee komt General Motors (de fabrikant GM, dus niet voor de merken afzonderlijk) met 59,9 procent, op 3 Toyota met 58,8 procent.

Opmerkelijk is de score van Kia, dat van alle merken de hoogste sprong voorwaarts noteert met een toename in één jaar van 5,9%. Mercedes-Benz scoort het hoogst van de luxemerken, met 56,7 procent. Honda zit daar net achteraan, met 56,6 procent, en Toyota volgt op 56,4 procent. Chevrolet rondt de top 5 af met 53 procent. Toyota was het enige merk in de top 5 dat moest toegeven in klantentrouw, met 0,4 procent.

Loyaliteitsmetingen zijn een belangrijke indicatie van of je het als merk goed doet, benadrukt Polk. Je moet er als fabrikant je marketingstrategie op aanpassen.