Dit blijkt uit cijfers van VWE, bewerkt door Aumacon. Het gaat slechts om een zeer geringe daling, maar aangezien de maand maart doorgaans de belangrijkste occasionmaand van het jaar is dit verlies opmerkelijk. Ook de C2C-verkopen (particulieren onderling) daalden voor het eerst sinds juli 2010.

De B2C-occasionverkoop daalden in maart – met een half procent. Zowel in januari als in februari werd nog een stijging van acht procent neergezet. In drie maanden tijd brachten de autobedrijven in totaal 268.617 occasions aan de man, tegenover 255.725 in de eerste drie maanden van 2010; een stijging van 5,0 procent. Opel was in maart het meest verkochte merk, gevolgd door Volkswagen en Renault. De C2C-handel ging in maart met 3,6 procent achteruit, nadat zowel in januari als in februari nog een winst van ruim vijf procent werd geboekt. Na drie maanden zijn er in het C2C-segment nu 195.571 occasions verhandeld, tegenover 191.417 in dezelfde periode van vorig jaar; een stijging van 2,2 procent. Volkswagen was in maart met afstand het populairste merk, gevolgd door Opel en Renault.

Volgens cijfers van Autobiz heeft de occasionconsument ook weer wat meer keuze. Het (ontdubbelde) occasionaanbod op internet stond medio maart op 433 duizend stuks, tegenover 389 duizend stuks een jaar tevoren.

Meer cijfers

 

Occasionverkoop

 

 

 

 

Maand: maart2011

 

 

 

 

 

B2C

 

 

C2C

1

Opel

9.577

1

Volkswagen

9.690

2

Volkswagen

9.276

2

Opel

6.652

3

Renault

8.485

3

Renault

5.043

4

Ford

8.149

4

Peugeot

4.959

5

Peugeot

7.775

5

Ford

4.308

6

Fiat

4.256

6

Mercedes-Benz

3.747

7

Citroen

3.870

7

BMW

3.305

8

Toyota

3.846

8

Fiat

3.167

9

BMW

3.446

9

Volvo

2.242

10

Volvo

3.273

10

Toyota

2.156

 

 

 

 

 

 

 

Bron: VWE; bewerking: AUMACON