Na vier maanden bezien liggen de autoverkopen dit jaar al ruim 25 procent boven het niveau van vorig jaar; 228.398 stuks in de periode januari tot en met april 2011 tegenover 182.600 stuks een jaar geleden in dezelfde periode. In 2010 werden uiteindelijk ruim 483 duizend nieuwe auto’s verkocht. Analistenbureau Aumacon stelde onlangs haar jaarprognose voor dit jaar opwaarts bij naar een niveau van 565 duizend, brancheorganisaties Bovag en Rai houden het nog op 550 duizend stuks voor geheel 2011.
Evenals in alle voorgaande maanden van dit jaar wist Volkswagen in april de meeste nieuwe auto’s te verkopen, 5.086 stuks. Peugeot (4.091) en Renault (4.009) waren de naaste belagers. Opvallend is dat Fiat – tweede in maart – in april terugzakte naar de achtste positie. Ook bij Hyundai is het hollen of stilstaan; achtste in maart, vijftiende merk in april. De overige grote merken scoren veel stabielere cijfers.
Het klassement na vier maanden wordt uiteraard door Volkswagen aangevoerd. Het marktaandeel is gegroeid naar 11,45 procent waarmee het merk hard op weg is wederom het bestverkochte merk van het jaar te worden. Renault (8,29%) en Peugeot (7,67%) voeren het peloton van de volgers aan, waarbij de onderlinge verschillen steeds kleiner worden. Het verschil tussen de nummer twee en de nummer zeven – Fiat – is slechts 2,3 procentpunten.  Vooral een aantal Japanse merken staat ondanks de met een kwart gestegen totaalmarkt op verkoopverlies. Naast Toyota (-10,6%) doen ook Honda (-29,1%), Mazda (-14,7%) en Daihatsu (-15,7%) minder goede zaken dit jaar.

Compleet cijferoverzicht