Ging het in maart nog maar om een daling van 0,5 procent, in april bedroeg de daling 2,9 procent. Over vier maanden gerekend zitten de gezamenlijke autobedrijven dit jaar nog wel aan de positieve kant, in de periode januari tot en met april gaat het om 3,0 procent méér B2C-occasiontransacties. In vier maanden tijd verkochten de autobedrijven samen in totaal 356.877 occasions, tegenover 346.626 in de eerste vier maanden van 2010. Opel was in april het meest verkochte merk, gevolgd door Volkswagen en Renault.

Het C2C-segment (particulieren onderling) ging in april met 1,4 procent achteruit, na een daling van 3,6 pronet in maart. Ook hier compenseren de relatief goede beginmaanden het totaalcijfer. Na vier maanden zijn er in het C2C-segment nu 258.218 occasions verhandeld, tegenover 254.981 in dezelfde periode van vorig jaar; een stijging van 1,3 procent. Volkswagen was in april het populairste merk, gevolgd door Opel en Peugeot.  

Volgens cijfers van AUMACON/Autobiz heeft de occasionconsument steeds meer keuze. Het (ontdubbelde) occasionaanbod op internet stond medio april op 540 duizend stuks, tegenover 463 duizend stuks een jaar tevoren: een voorraadtoename van liefst 16,5%. Het totaalniveau van de geadverteerde voorraad is daarmee op het hoogste punt sinds Autobiz (in 2009) met haar metingen startte.

Zie voor meer cijfers op http://www.dealersupportnet.nl/

 

Occasionverkoop

 

 

 

 

Maand: april 2011

 

 

 

 

 

B2C

 

 

C2C

1

Opel

9.069

1

Volkswagen

8.895

2

Volkswagen

8.548

2

Opel

6.112

3

Renault

8.023

3

Peugeot

4.806

4

Ford

7.768

4

Renault

4.607

5

Peugeot

7.299

5

Ford

4.038

6

Fiat

4.205

6

Mercedes-Benz

3.568

7

Citroën

3.715

7

BMW

3.210

8

Toyota

3.608

8

Fiat

2.934

9

BMW

3.318

9

Volvo

2.087

10

Volvo

3.175

10

Audi

2.000

 

 

 

 

 

 

 

Bron: VWE; bewerking: Aumacon