De toename is echter verre van gelijkmatig over de verschillende delen in de wereld verdeeld. Sowieso hebben de continenten een zeer wisselende aantrekkelijkheid voor de autofabrikanten. Het Verre Oosten en Midden Oosten zijn veruit de grootste markt. Met bijna veertig procent van de wereldafzet is deze regio van cruciaal belang geworden voor elke autofabrikant die wil overleven. Het totaalcijfer voor deze regio zal dit jaar echter wel wat dalen. Met name Japanners hebben nu wel wat anders aan hun hoofd dan auto’s kopen. In China liggen vooral luxeproblemen ten grondslag aan de marktdaling. Met name de lokale overheid in de regio Beijing stopte eind vorig jaar met een stimuleringsmaatregel, zodat er dit jaar in de rebound zo’n één miljoen auto’s minder verkocht zullen worden.

In Noord-Amerika is de economische rust weer wat teruggekeerd, zodat daar weer volop nieuwe auto’s worden verkocht. In West-Europa geldt dat ook voor het noordelijke deel, in het zuiden zijn er nog legio problemen – per saldo wordt een stabiele markt Europese markt verwacht.
Groeikansen voor de automakers zijn ook nog in Latijns-Amerika en Centraal- en Oost-Europea. Vooral Rusland springt eruit. Dankzij een aantrekkelijk sloopregeling klom de autoverkoop in dat land dit jaar al met 76 procent omhoog. Als de 63 miljoen verkopen dit jaar ook inderdaad bereikt zullen worden, betekent dat opnieuw een nieuw mondiaal verkooprecord. Maar daarmee zijn we er nog niet – voor 2012 verwacht Polk een kloeke doorstijging naar maar liefst 69 miljoen stuks.      

 

Mondiale autoverkoop

 

 

 

 

prognose 2011

2010

% +/-

Azië, Pacific en Midden Oosten

25.277

25.722

-1,7%

Noord-Amerika (incl. Mexico)

15.469

13.861

11,6%

West Europa

12.926

12.972

-0,4%

Latijns Amerika

4.417

4.052

9,0%

Centraal- en Oost-Europa

4.043

3.576

13,1%

Afrika

1.078

1.039

3,8%

wereld

63.210

61.222

3,2%

 

 

 

 

Bron: Polk; bewerking: Aumacon