Met grote regelmaat ontstaan er nieuwe garageformules in Nederland: ketens van garagisten die onder een gezamenlijke merknaam auto-onderhoud aanbieden. De aansturing van deze ketens vindt meestal plaats door onderdelen- en equipmentleveranciers die daarmee inspelen op de toenemende behoefte van onafhankelijke garages om herkenbaarder te zijn en tegelijkertijd ook gebruik te willen maken van de faciliteiten en schaalvoordelen die aan degelijke formules verbonden zijn. Bureau Aumacon gaat deze garageformules nu zeer uitgebreid in kaart brengen. De allereerste uitgave zal in oktober in boekvorm verschijnen.

"Nederland is inmiddels al zo’n dertig van deze formules rijk. Alle reden dus om eens een totaaloverzicht te maken", aldus directeur Clem Dickmann. Zij  bedrijf is sinds 2004 ook de uitgever van de bekende DSN Dealerholding Top 50. De reden voor de uitbreiding met een overzicht van de garageformules ligt voor de hand: "Het universele kanaal is zich sterk aan het professionaliseren en daar hoort ketenvorming onlosmakelijk bij. Zonder uitzondering willen ze ook allemaal groeien de komende jaren. Bovendien zijn er tal van interessante subontwikkelingen, zoals de opkomst van ketens van merkspecialisten. Ook deze groep zal in de Garageformule Top 30 vertegenwoordigd zijn", meldt Dickmann. De aansluiting bij een garageformule is daarnaast ook voor (ex-)merkdealers een steeds vaker voorkomende keuze. "Ook al die dwarsverbanden met de merkgebonden wereld willen nu transparant gaan maken."     

Voor de totstandkoming van dit nieuwe concept werkt Aumacon samen met een aantal sponsors: AutoTrader, Berner, Bovemij, Carmonitor, FleetSelect en Rabobank. Aumacon is een onafhankelijk marketingbureau voor de autosector, specialist in marktanalyse en de begeleiding van bedrijfskundige en strategische vraagstukken.