Afzet PSA Peugeot Citroën verschuift naar buiten Europa

PSA zet een steeds groter deel van zijn productie af buiten Europa. Over het eerste halve jaar was 38 procent van de productie elders op de wereld afgezet.

Het concern PSA Peugeot Citroën heeft in de eerste helft van het jaar met zijn merken Peugeot en Citroën op de Europese markt aandeel verloren. Het totaal kwam uit op 13,9 procent. In Europa* zette PSA 1,15 miljoen eenheden af, waarvan 614 duizend Peugeots. Wereldwijd zette PSA 1,65 miljoen eenheden af, waarvan 883 duizend Peugeots.
Topman Jean-Marc Gales van de merken Peugeot en Citroën: "Onze groei is gebaseerd op een fundament, dat onder meer een versterkt imago van beide merken inhoudt, grote vraag naar de nieuwe modellen en groei in verkoop buiten Europa. Onze strategie om de modelmix hoger in de markt te positioneren begint vruchjten af te werpen. We gaan ermee door, bijvoorbeeld met de 3008 Hybrid4, de eerste dieselhybride auto ter wereld, en met de DS5." PSA verloor in de eerste helft van het jaar marktaandeel in Europa, als gevolg van ongunstige marktomstandigheden. Veel slooppremies zijn afgeschaft, en die waren relatief gunstig voor merken als Peugeot en Citroën. Bovendien waren er problemen met de leverancies van onderdelen door de ramp in Japan. De markt in Europa voor personenauto’s plus bestelauto’s daalde met 0,8 procent, maar de registraties van Peugeot en Citroën namen af met 5,3 procent tot 1,15 miljoen eenheden. Het marktaandeel voor de PSA-groep is daarmee uitgekomen op 13,9 procent, terwijl dat vorig jaar nog 14,2 procent was.  Als we alleen naar de bestelauto’s kijken, steeg de markt in Europa 8,7 procent. PSA wist daarin zijn marktleiderschap te behouden met een aandeel van ruim 21 procent.

Wereldwijd steeg de automarkt met zes procent, opnieuw aangejaagd door de Chinese markt (+10%), de verkoop van personenauto’s en bestelauto’s in Latijns-Amerika (+13%) en Rusland (57%). In Europa is de markt van personenauto’s en bestelauto licht afgenomen met 0,8 procent. De onderlinge verschillen tussen de landen zijn enorm: bijvoorbeeld Spanje kwam op -15 procent maar Duitsland op +11.

PSA meldt ook dat de gemiddelde uitstoot van CO2 van zijn vloot over het eerste halve jaar 129 gram/km was. Dat was vorig jaar nog 132 gram. Dit komt door de toepassing van de tweedegeneratiestartstopsystemen e-HDI op acht modellen en de (bescheiden) opkomst van de iOn en de C-Zero. 27 procent van de verkopen van PSA zijn nu auto’s met een uitstoot van minder dan 110 gram/ km.

*PSA bedoelt met Europa de landen van de Europese unie, de EFTA-staten IJsland, Lichtenstein, Noorwegen en Zwitserland plus Kroatië.  

  

Afzet PSA Peugeot Citroën verschuift naar buiten Europa - Automobielmanagement.nl

Afzet PSA Peugeot Citroën verschuift naar buiten Europa

PSA zet een steeds groter deel van zijn productie af buiten Europa. Over het eerste halve jaar was 38 procent van de productie elders op de wereld afgezet.

Het concern PSA Peugeot Citroën heeft in de eerste helft van het jaar met zijn merken Peugeot en Citroën op de Europese markt aandeel verloren. Het totaal kwam uit op 13,9 procent. In Europa* zette PSA 1,15 miljoen eenheden af, waarvan 614 duizend Peugeots. Wereldwijd zette PSA 1,65 miljoen eenheden af, waarvan 883 duizend Peugeots.
Topman Jean-Marc Gales van de merken Peugeot en Citroën: "Onze groei is gebaseerd op een fundament, dat onder meer een versterkt imago van beide merken inhoudt, grote vraag naar de nieuwe modellen en groei in verkoop buiten Europa. Onze strategie om de modelmix hoger in de markt te positioneren begint vruchjten af te werpen. We gaan ermee door, bijvoorbeeld met de 3008 Hybrid4, de eerste dieselhybride auto ter wereld, en met de DS5." PSA verloor in de eerste helft van het jaar marktaandeel in Europa, als gevolg van ongunstige marktomstandigheden. Veel slooppremies zijn afgeschaft, en die waren relatief gunstig voor merken als Peugeot en Citroën. Bovendien waren er problemen met de leverancies van onderdelen door de ramp in Japan. De markt in Europa voor personenauto’s plus bestelauto’s daalde met 0,8 procent, maar de registraties van Peugeot en Citroën namen af met 5,3 procent tot 1,15 miljoen eenheden. Het marktaandeel voor de PSA-groep is daarmee uitgekomen op 13,9 procent, terwijl dat vorig jaar nog 14,2 procent was.  Als we alleen naar de bestelauto’s kijken, steeg de markt in Europa 8,7 procent. PSA wist daarin zijn marktleiderschap te behouden met een aandeel van ruim 21 procent.

Wereldwijd steeg de automarkt met zes procent, opnieuw aangejaagd door de Chinese markt (+10%), de verkoop van personenauto’s en bestelauto’s in Latijns-Amerika (+13%) en Rusland (57%). In Europa is de markt van personenauto’s en bestelauto licht afgenomen met 0,8 procent. De onderlinge verschillen tussen de landen zijn enorm: bijvoorbeeld Spanje kwam op -15 procent maar Duitsland op +11.

PSA meldt ook dat de gemiddelde uitstoot van CO2 van zijn vloot over het eerste halve jaar 129 gram/km was. Dat was vorig jaar nog 132 gram. Dit komt door de toepassing van de tweedegeneratiestartstopsystemen e-HDI op acht modellen en de (bescheiden) opkomst van de iOn en de C-Zero. 27 procent van de verkopen van PSA zijn nu auto’s met een uitstoot van minder dan 110 gram/ km.

*PSA bedoelt met Europa de landen van de Europese unie, de EFTA-staten IJsland, Lichtenstein, Noorwegen en Zwitserland plus Kroatië.