Maar volgens directeur Clem Dickmann is er wel sprake van een afkoeling van het verkooptempo en verschuivingen in de segmentverhoudingen. "In de eerste vijf maanden van dit jaar plusten de autoverkopen maandelijks steevast met zo’n dertig procent. In juni tekende zich een kentering af. Wij verwachten voor de resterende maanden van dit jaar dat de verkopen gemiddeld nog zo’n tien procent zullen toenemen." Verrast is Dickmann niet door deze tempoterugval, "De Nederlandse autoverkopers zijn de afgelopen jaren sterk afhankelijk geworden van overheidsbeleid. Zodra daar – zoals op dit moment – maar de geringste onzekerheid over ontstaat reageert de markt onmiddellijk. Onderliggend verbetert het economisch vertrouwen bij zowel particuliere als zakelijke autodoelgroepen zich niet, zodat je van een deels gesubsidieerde marktvraag kunt spreken."

Niettemin is de overheid door middel van fiscale maatregelen erin geslaagd de verkoopmix drastisch te beïnvloeden. Dickmann: "Vooral het b-segment heeft geprofiteerd. We verwachten daarin voor dit jaar een verkooptoename van 28 procent waardoor dit segment de populairste klasse in de markt gaat worden. Daarnaast blijft ook het a-segment – met een verwachte verkoopstijging van achttien procent – het goed doen." Bij realisatie van een jaartotaal van 565 duizend nieuwe auto’s schaart dit jaar zich in de topvijf van beste autojaren ooit. De nummer één daarin is het jaar 1999 (612 duizend stuks) gevolgd door 2000 (598 duizend), 1978 (581 duizend) en 1979 (575 duizend).

De prognoses van Aumacon zijn onafhankelijk tot stand gekomen en worden zo vaak als nodig is bijgesteld. De prognoses worden steeds uitgesplitst naar afnemersgroepen, brandstofsoorten en modelsegmenten. Op de website is hierin inzage te verkrijgen.

 aumacon prognose verkoopcijfers 2011-4 .

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding