Dit blijkt uit cijfers van VWE, bewerkt door Aumacon. Deze toename komt na twee verkoopmaanden waarin de autobedrijven met vergelijkbare maandstijgingen mochten rekenen. Na acht maanden noteren de gezamenlijke autobedrijven dit jaar nu een verkooptoename in de occasionafdeling van 5,6 procent. In cijfers: 742.142 stuks in de periode januari tot en met augustus, tegenover 685.457 occasions in dezelfde periode van 2010. Opel was in augustus het meest verkochte merk bij de autobedrijven, gevolgd door Volkswagen en Ford.

Het C2C-segment (particulieren onderling) noteerde in augustus een veel bescheidener progressie: +1,4 procent. In juli werd nog een stijging van 2,6 procent gerealiseerd, in juni was er sprake van een daling van 4,6 procent. Per saldo staat het C2C-segment na acht maanden op een winstje van 0,8 procent: 515.710 occasions dit jaar, tegenover 511.795 stuks vorig jaar in dezelfde periode. Volkswagen was in augustus bij de particuliere occasionverkopers het populairste merk, gevolgd door Opel en Renault. 

Volgens cijfers van Aumacon/Autobiz nam – ondanks de verkooptoename – het occasionaanbod licht af. Het ontdubbelde occasionaanbod op internet (bij de tien grootste portalen) stond medio augustus op 451 duizend occasions, tegenover ruim 452 duizend stuks in juli. Over het algemeen is dit jaar het occasionaanbod op internet echter wel beduidend hoger dan in 2010. In juni stond de internetvoorraad zelfs op bijna 474 duizend stuks; het hoogste punt sinds Autobiz/Aumacon (in 2009) met hun metingen startten.

 

Zie voor meer cijfers op http://www.dealersupportnet.nl/

 

 

 

 

 

 

aantal unieke occasion-ads op internet

 

 

 

 

 

 

 

 

2011

2010

% +/-

 

januari

404.563

385.709

4,9%

 

februari

417.445

373.216

11,9%

 

maart

433.000

389.170

11,3%

 

april

450.120

414.273

8,7%

 

mei

457.282

415.973

9,9%

 

juni

473.750

421.971

12,3%

 

juli

452.478

420.358

7,6%

 

augustus

451.081

414.387

8,9%

 

 

 

 

 

 

Bron: Autobiz; bewerking: Aumacon