Vooral het in augustus fors afgenomen consumentenvertrouwen wordt als belangrijke reden voor deze stemmingsomslag bij de autokopers gezien. Het zijn vooral particulieren die de weg naar de autoshowroom niet meer weten te vinden. De afzet van leaseauto’s blijft vooralsnog onverdroten fors toenemen. Met name kleine auto’s blijven hoe dan ook hun weg naar de consument wel vinden. Inmiddels komt 52 procent van alle nieuwe auto’s uit het A- of B-segment. Daarnaast spelen ook logistieke problemen de autobranche parten. Voor sommige modellen gelden inmiddels lange levertijden als gevolg van natuurrampen of verhoogde marktvraag in andere delen van de wereld. Aumacon ziet na de afsluiting van de verkoopresultaten over de maand september aanleiding om de in maart van dit jaar afgegeven verkoopprognose voor 2011 (van 565 duizend nieuwe auto’s in Nederland) aan te passen naar 545 duizend autoverkopen. Bij realisatie van deze nieuwe, verlaagde prognose klimmen de autoverkopen dit jaar toch altijd nog met bijna dertien procent vergeleken met vorig jaar en wordt 2011 alsnog het beste autoverkoopjaar van de afgelopen tien jaar. Volkswagen verkocht vorige maand wederom de meeste nieuwe auto’s (4.924 stuks), gevolgd door Opel (3.728) en Ford (3.575). In het jaarklassement over negen maanden staat Volkswagen soeverein aan kop (50.634 stuks, 11,2% marktaandeel), gevolgd door Peugeot (37.948/8,4%) en Renault (35.181/7,8%).
Het complete verkoopoverzicht is te vinden op http://www.dealersupportnet.nl/