Als het lukt, gebeurt het zeven jaar eerder dan Volkswagen zichzelf had voorgenomen.  Volgens de voorspellers gaat het lukken dankzij de niet-aflatende groei van Volkswagen wereldwijd en de problemen die Toyota ondervindt door de natuurrampen en daardoor belemmerd wordt.  Als het lukt, loopt Wolfsburg heen met het been waar Toyota en GM sinds jaren om vechten.

Het is een opmerkelijke prestatie voor een bedrijf dat nog maar vijf jaar geleden werd afgeschreven vanwege de allerhoogste arbeidskosten van de autoindustrie en interne managementproblemen.  Toen ceo Martin Winterkorn in 2008 zei dat hij in 2018 Toyota wilde inhalen als grootste autofabrikant ter wereld hielden weinigen dat voor mogelijk omdat de Duitse groep drie miljoen auto’s minder bouwde dan Toyota.

Volkswagen heeft gebruikgemaakt van zijn toppositie op de Chinese markt en het zelfs voor elkaar kreeg dit jaar in Europa acht procent meer  te verkopen. De groep wordt ook gezien als de meester op het gebied van de platformstrategie die wordt toegepast over alle merken van de groep heen. Grote problemen op managementgebied zijn tot dusver uitgebleven, en beperken zich tot het gedoe rond de overname door en van Porsche en de problemen met het partnerschap met Suzuki. Winterkorn verwacht met zijn merkengroep dit jaar acht miljoen auto’s te verkopen, gebaseerd op een resultaat van vier miljoen over de eerste helft van het jaar. De consultancybureaus die de voorspelling doen zijn IHS Automotive, JD Power en PwC. (bron: Financial Times)

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding