De twee Koreaanse merken streven ernaar om volgend jaar gezamenlijk 7 miljoen auto’s te verkopen.

"We verwachten dat doel te bereiken als we onze fabrieken op volle capaciteit laten draaien", aldus Chung Jin-haeng, de topman van Hyundai. De wereldwijde groei van het Koreaanse duo wordt momenteel geremd door de beperkte productiecapaciteit. Met de opening van een nieuwe Hyundai fabriek in China en extra manuren bij de Kia faciliteit in Slowakije moet het echter mogelijk zijn om beter in de spelen op het vraagpotentieel.

Het ene na het andere model wordt geïntroduceerd en zowel Hyundai als Kia weet kopers te verleiden met een scherpe prijsstelling, een royale garantie en tegenwoordig ook door een aantrekkelijke styling. Vooral de Japanse spelers hebben moeite om de Koreaanse combinatie bij te houden.

Hoewel de verkopen van Hyundia en Kia dit jaar dus wederom flink in de lift zitten, is de groei niet genoeg voor een podiumplaats in de verkoopstatistieken. Als er geen rare dingen meer gebeuren wordt die, net als vorig jaar, gevormd door Toyota, General Motors, en Volkswagen. Vooral de Duitsers op een uitstekend resultaat af te stevenen. Er wordt gerekend op 8,1 miljoen verkochte auto’s, waarmee ze de grootste fabrikant ter wereld zouden kunnen worden. De tweede plek blijft dan in handen van GM, die naar verwachting op een afzetresultaat van 7,55 miljoen auto’s uit gaat komen. Toyota, vorig jaar mondiaal marktleider, zakt door de aardbeving en tsunami in Japan 2 plaatsen.