De verkopen in Noord-Amerika van de Toyota Prius, verreweg de populairste hybride, vielen over de eerste tien maanden van 2011 ruim negen procent lager uit dan in 2010. Daarentegen stegen de verkopen van personenauto’s  in z’n algemeenheid met tien procent.

Andere modellen hebben een nog grotere klap gekregen;  zo daalde de vraag naar de hybride Ford Fusion (middenklasser) met bijna de helft, terwijl de verkoop van ‘gewone’  benzineversie met vijftien steeg. De Toyota Highlander suv werd in hybride versie in de maand oktober zelfs tweederde minder was dan in oktober 2010. GM heeft gezegd dat zijn hybride suv’s  en pick-ups vooral naar bedrijven gaan die een soort van groen beleid hebben.

"De verkoop van hybrides zit deze maand in een vrije val", concludeert het Kelly Blue Book, een dataservice voor occasions. De belangstelling voor tweedehands hybrides zou in oktober de heflt minder zijn dan vorig jaar.  Dat maakt handelaren voorzichtig met het inkopen van meer hybrides.  Een analist van LMC Automotive, Mike Omotoso, zegt in Financial Times dat hybrides gemiddeld vijfduizend dollar duurder zijn dan equivalenten met alleen een verbrandingsmotor.  Daarbij is het belangrijk dat er veel ontwikkeling is op het gebied van technologie van verbrandingsmotoren  die daarom ook zuinig(er) zijn.  Omotoso zegt dat hij verwacht dat er op de langere termijn wel een toekomst is voor hybrides, maar dat die op dit moment in de tang worden genomen door nieuwe auto’s als Ford Fiesta en Focus en Chevrolet Cruze.  Meerdere van die modellen hebben op de snelweg hetzelfde verbruik als de Prius. Alleen voor stedelijk gebruik is de hybride Toyota nog in het voordeel qua verbruik.