Dit blijkt uit cijfers van RDC, voor AM bewerkt door Aumacon. Met deze jongste cijfers zit de verkoop van bestellers nu 18 maanden onafgebroken in de plus. Dit jaar werden er (in elf maanden tijd) al 56.880 nieuwe bestelauto’s verkocht, tegenover 48.149 in de periode januari tot en met november van 2010; een toename van 18,1 procent. De jongste jaarprognose van Aumacon staat op 58 duizend stuks voor 2011. Geen al te best cijfer overigens: 2011 zou daarmee het op twee na slechtste bestelautojaar worden sinds 1995. Alleen 2009 (51.286 stuks) en 2010 (49.610 stuks) eindigden nog lager.

De bestverkochte merken – Volkswagen en Mercedes-Benz – weten dit jaar niet alleen hun afzetcijfers maar elk ook hun marktaandeel met bijna een procent op te hogen. Met z’n tweeën hebben beide merken nu 43 procent van de hele bestelautomarkt in handen. De nummer drie – Renault – ziet zijn aandeel in de markt daarentegen met een half procent dalen naar 12,5 procent. De grootste klimmer dit jaar is Peugeot dat nu een marktaandeel heeft van acht procent en daarmee haar zesde plaats in de rangorde wat verstevigt.  Opvallend is dat onder de vijftien grootste bestelautomerken geen enkel Aziatische merk te vinden is dat weet te profiteren van de grote marktgroei; zowel Nissan, Toyota, Hyundai als Mitsubishi zien zich geconfronteerd met stevige verkoopdalingen.

Meer cijfers.

 

Bestelautoverkopen

   
 

periode: jan. t/m nov.

   
   

2011

2010

% +/-

1

Volkswagen

16.163

13.350

+21,1%

2

Mercedes-Benz

8.152

6.611

+23,3%

3

Renault

7.080

6.173

+14,7%

4

Opel

5.442

4.188

+29,9%

5

Ford

5.292

4.780

+10,7%

6

Peugeot

4.527

3.200

+41,5%

7

Fiat

2.990

2.547

+17,4%

8

Citroën

2.689

2.550

+5,5%

9

Iveco

1.490

1.272

+17,1%

10

Nissan

788

934

-15,6%

11

Toyota

701

852

-17,7%

12

Hyundai

328

422

-22,3%

13

Dodge

319

225

+41,8%

14

Mitsubishi

233

252

-7,5%

15

Land Rover

209

241

-13,3%

 

totale markt

56.880

48.149

+18,1%

         
 

Bron: RDC; bewerking: Aumacon