Dit en meer blijkt uit een analyse van internetdata van onafhankelijk ict-bedrijf Autobiz. Midden november dit jaar stonden er precies 400.156 verschillende occasions van autobedrijven op de tien grootste internetportalen. De overlapping tussen de portalen is echter groot aangezien de optelling van de afzonderlijke advertenties komt op 1.285.788 stuks, met andere woorden: ieder auto werd gemiddeld op 3,2 (van de 10 grootste) portalen geplaatst. De portalen van De Telegraaf zijn daarbij aan de verliezende hand. Speurders zag het aantal advertenties in een jaar tijd met 1,4 procent zakken, maar vooral ook Autotekoop (de beoogde opvolger van Autotelegraaf) noteerde 6,3 procent minder auto’s dan een jaar tevoren onder de oude naam. Ondertussen is er ruimte ontstaan voor Autowereld, dat door kosteloze plaatsingen haar populariteit onder autobedrijven snel ziet toenemen; Autowereld presenteerde midden november al 202 duizend advertenties en is daarmee ook Autotrack al voorbijgestreefd.
Van de bestaande grotere portalen doen met name Auto Trader (+6,1%) en Marktplaats (+13,1%) het beter dan vorig jaar. Daarnaast klimmen vooral ook de kleinere portalen. De gevestigde portalen Autotrack en AutoScout24 maken pas op de plaats. Autobiz kent maandelijks ook kwaliteitsindices toe aan de portalen. Ingrediënten daarvoor worden verkregen uit de compleetheid van de vertoonde advertenties (zoals foto’s, bouwjaar, telefoonnummer etc.) als ook uit het aantal dubbele vertoningen. Ook hier springen de Telegraaf-sites er in negatieve zin uit. Op Autotekoop blijkt slechts 79 procent van de autobedrijfadvertenties aan de kwaliteitsnormen te voldoen, op Speurders is dat slechts 75 procent.
Het landschap aan occasionportalen in ons land is zeer divers van aard. Speurders (van De Telegraaf) en Autowereld (van voormalig Gaspedaal-eigenaar Tusveld) willen vooral zoveel mogelijk advertenties die de autobedrijven dan ook gratis kunnen plaatsen. Andere grote websites – zoals Autotrack, Auto Trader en Autotekoop – richten zich op de verkoop van advertentiebundels. Marktplaats rekent als enige per advertentie af.
Bruto-aantal advertenties van autobedrijven per portaal |
|||
peildatum: midden november |
|||
2011 |
2010 |
index |
|
Speurders |
222.676 |
225.940 |
98,6 |
Autowereld |
202.141 |
– |
++ |
Autotrack |
199.868 |
200.252 |
99,8 |
Auto Trader |
183.846 |
173.346 |
106,1 |
AutoScout24 |
158.639 |
159.927 |
99,2 |
Marktplaats |
115.756 |
102.372 |
113,1 |
Autotekoop/Autotelegraaf |
88.476 |
94.398 |
93,7 |
Autokopen |
50.933 |
37.462 |
136,0 |
AutoDealers |
44.036 |
35.473 |
124,1 |
Zomoto |
19.417 |
13.772 |
141,0 |
netto-aantal advertenties |
400.156 |
360.161 |
111,1 |
Bron: Autobiz; bewerking: Aumacon
Marktplaats is overall de grote winnaar