Dat blijkt uit data van Trendweb, het statistiekenplatform van VWE. Door de teruggave van aankoopbelasting BPM bij export zijn de personenvoertuigen die na 15 oktober 2006 zijn geregistreerd interessanter geworden voor verkoop aan het buitenland.

De groei is met name te danken aan de explosieve groei van BPM-auto’s. Hier is een stijging van 160 procent te zien. Waar in 2010 tot 1 oktober 16.800 voertuigen verkocht werden aan het buitenland, zijn er dit jaar in diezelfde periode 44 duizend BPM-auto’s geëxporteerd. De populairste BPM-auto’s zijn die van ruim vier jaar oud: ze zijn de oudste voertuigen die binnen de BPM regeling vallen en daarom (mogelijk) ook het best betaalbaar. Een andere verklaring kan gezocht worden in het feit dat leasecontracten na vier jaar verlopen.

De trend vergroot de beschikbaarheid van deze personenauto’s na die periode aanzienlijk. Opmerkelijk is daarentegen de stijgende lijn in de auto’s tussen tien en vijftien jaar oud. Het derde kwartaal was overigens voor zowel deze leeftijdscategorie als de personenauto’s tussen nul en vijf jaar oud een recordperiode in de afgelopen jaren.