Dit goede jaarresultaat is mede te danken aan een stevige eindsprint van de verkopen in Q4. In het slotkwartaal stegen de bestelautoverkopen vergeleken met hetzelfde kwartaal in 2010 met 19,0 procent. Alleen Q1 van 2011 ging daar met een plus van 24,5 procent nog overheen. Het tweede en derde kwartaal plusten respectievelijk met +18,5 procent en +9,0 procent.
De stijging van de verkopen is opmerkelijk aangezien bestelauto’s – anders dan personenauto’s – nauwelijks door overheidsmaatregelen worden bevoordeeld. Het marktherstel wordt dan ook vooral toegeschreven aan inhaalvraag die in de afgelopen jaren is ontstaan door de toenmalig extreem lage marktvraag. In 2010 werd daarin een dieptepunt bereikt, terwijl de afzet in het voorliggende jaar, 2009, ook al niet verder kwam dan slechts 51.275 stuks.
Marktleider Volkswagen bouwde in 2011 haar positie weer een beetje verder uit door een volumestijging (van 13.788 stuks in 2010 naar 16.533 stuks in 2011; +19,9%) te noteren die wat boven de toename van de totaalmarkt (+18,2%) uitstak. Volkswagen kwam daarmee uit op een marktaandeel van 28,2 procent. Naaste concurrent Mercedes-Benz pluste 23,4 procent en klom daardoor naar een marktaandeel van 14,2 procent. Opel (+33,0%) en Peugeot (+40,9%) maakten van de volumemerken de grootste progressies in 2011. In de categorie van de kleinere merken valt op dat veel Aziatische merken een slecht jaar achter de rug hebben. Alleen Kia en SsangYong deden het wat beter.
Voor 2012 gaat Aumacon uit van 60 duizend bestelautoverkopen, waarmee een lichte stijging gerealiseerd zou worden.
Zie voor meer cijfers op http://www.dealersupportnet.nl/
Top 20 bestelautoregistraties |
||||
periode: 01 januari t/m 31 december |
||||
2011 |
2010 |
% +/- |
||
1 |
Volkswagen |
16.533 |
13.788 |
19,9% |
2 |
Mercedes-Benz |
8.345 |
6.763 |
23,4% |
3 |
Renault |
7.302 |
6.271 |
16,4% |
4 |
Opel |
5.685 |
4.275 |
33,0% |
5 |
Ford |
5.465 |
4.948 |
10,4% |
6 |
Peugeot |
4.642 |
3.295 |
40,9% |
7 |
Fiat |
3.160 |
2.687 |
17,6% |
8 |
Citroën |
2.796 |
2.628 |
6,4% |
9 |
Iveco |
1.549 |
1.317 |
17,6% |
10 |
Nissan |
812 |
976 |
-16,8% |
11 |
Toyota |
723 |
883 |
-18,1% |
12 |
Hyundai |
344 |
462 |
-25,5% |
13 |
Dodge |
339 |
232 |
46,1% |
14 |
Mitsubishi |
242 |
267 |
-9,4% |
15 |
Land Rover |
214 |
246 |
-13,0% |
16 |
Piaggio |
62 |
60 |
3,3% |
17 |
Kia |
61 |
50 |
22,0% |
18 |
SsangYong |
58 |
25 |
132,0% |
19 |
Isuzu |
57 |
58 |
-1,7% |
20 |
GM USA |
31 |
38 |
-18,4% |
totale markt |
58.654 |
49.611 |
18,2% |
|
bron: RDC; bewerking: Aumacon |