Anders dan in de markt voor nieuwe auto’s (dat een ware eindsprint kende) was de afzet voor occasions vooral in het vierde kwartaal rondom zwak. De gezamenlijke autobedrijven (B2C) noteerden in de eerste drie kwartalen steeds een toename van zo’n vijf procent. Q4 doorbrak die stabiele trend door een afname van 2,8 procent. In totaliteit verkochten de autobedrijven samen 1.066.446 occasions in 2011 tegenover 1.036.333 stuks in 2010 (+2,9%). Steeds vaker lijken nieuwe en gebruikte auto’s elkaar concurrenten te zijn. Gezien de verwachte verkoophausse van nieuwe auto’s in het eerste halfjaar van 2012 zullen repercussies voor de occasionverkoop in diezelfde periode dan ook niet uit kunnen blijven.
Opel was vorig jaar het bestverkochte occasionmerk bij de autobedrijven, gevolgd door Volkswagen en Renault. Met name de Franse merken alsmede Fiat en Toyota zagen hun populariteit stijgen.
In het C2C-segment (particulieren onderling) is vrijwel geheel 2011 minder wat activiteit geweest dan in 2010, maar ook hier spant Q4 de negatieve kroon met een daling van 8,1 procent. In totaliteit verkochten particulieren in 2011 760.800 occasions aan elkaar tegenover 773.606 stuks in 2010 (-1,7%).
Tegenover de gedaalde consumentenafzet steekt de onderlinge autohandel (B2B) positief af. In 2011 werden zo’n 66 duizend auto’s méér verhandeld dan in 2010, een toename van 8,0 procent.
Zie voor meer cijfers op http://www.dealersupportnet.nl/
|
|||||||||
B2C-occasionverkopen |
|
||||||||
periode: januari t/m december |
|
||||||||
2011 |
2010 |
% +/- |
|
||||||
1 |
Opel |
108.224 |
107.295 |
0,9% |
|
||||
2 |
Volkswagen |
105.900 |
105.523 |
0,4% |
|
||||
3 |
Renault |
94.895 |
90.148 |
5,3% |
|
||||
4 |
Ford |
94.671 |
93.851 |
0,9% |
|
||||
5 |
Peugeot |
89.469 |
84.265 |
6,2% |
|
||||
6 |
Fiat |
51.912 |
49.049 |
5,8% |
|
||||
7 |
Citroen |
45.956 |
42.430 |
8,3% |
|
||||
8 |
Toyota |
43.834 |
41.086 |
6,7% |
|
||||
9 |
BMW |
39.000 |
38.716 |
0,7% |
|
||||
10 |
Volvo |
38.757 |
38.406 |
0,9% |
|
||||
11 |
Mercedes-Benz |
35.367 |
34.766 |
1,7% |
|
||||
12 |
Hyundai |
30.633 |
30.119 |
1,7% |
|
||||
13 |
Suzuki |
30.570 |
28.263 |
8,2% |
|
||||
14 |
Audi |
29.870 |
28.504 |
4,8% |
|
||||
15 |
Seat |
29.728 |
28.554 |
4,1% |
|
||||
16 |
Nissan |
24.102 |
24.079 |
0,1% |
|
||||
17 |
Mazda |
20.950 |
22.481 |
-6,8% |
|
||||
18 |
Mitsubishi |
16.657 |
17.124 |
-2,7% |
|
||||
19 |
Kia |
15.818 |
14.178 |
11,6% |
|
||||
20 |
Daihatsu |
13.595 |
12.607 |
7,8% |
|
||||
21 |
Alfa romeo |
13.187 |
12.913 |
2,1% |
|
||||
22 |
Daewoo |
12.295 |
12.749 |
-3,6% |
|
||||
23 |
Honda |
11.408 |
10.610 |
7,5% |
|
||||
24 |
Skoda |
9.882 |
9.606 |
2,9% |
|
||||
25 |
Chevrolet |
7.233 |
5.981 |
20,9% |
|
||||
totaal B2C |
1.066.446 |
1.036.333 |
2,9% |
|
|||||
|
|||||||||
Bron: VWE; bewerking: Aumacon |
|