Anders dan in de markt voor nieuwe auto’s (dat een ware eindsprint kende) was de afzet voor occasions vooral in het vierde kwartaal rondom zwak. De gezamenlijke autobedrijven (B2C) noteerden in de eerste drie kwartalen steeds een toename van zo’n vijf procent. Q4 doorbrak die stabiele trend door een afname van 2,8 procent. In totaliteit verkochten de autobedrijven samen 1.066.446 occasions in 2011 tegenover 1.036.333 stuks in 2010 (+2,9%). Steeds vaker lijken nieuwe en gebruikte auto’s elkaar concurrenten te zijn. Gezien de verwachte verkoophausse van nieuwe auto’s in het eerste halfjaar van 2012 zullen repercussies voor de occasionverkoop in diezelfde periode dan ook niet uit kunnen blijven.

Opel was vorig jaar het bestverkochte occasionmerk bij de autobedrijven, gevolgd door Volkswagen en Renault. Met name de Franse merken alsmede Fiat en Toyota zagen hun populariteit stijgen.

In het C2C-segment (particulieren onderling) is vrijwel geheel 2011 minder wat activiteit geweest dan in 2010, maar ook hier spant Q4 de negatieve kroon met een daling van 8,1 procent. In totaliteit verkochten particulieren in 2011 760.800 occasions aan elkaar tegenover 773.606 stuks in 2010 (-1,7%).

Tegenover de gedaalde consumentenafzet steekt de onderlinge autohandel (B2B) positief af. In 2011 werden zo’n 66 duizend auto’s méér verhandeld dan in 2010, een toename van 8,0 procent.

Zie voor meer cijfers op http://www.dealersupportnet.nl/

         
   

 

 

B2C-occasionverkopen

   

 

 

periode: januari t/m december

   

 

   

2011

2010

% +/-

 

1

Opel

108.224

107.295

0,9%

 

2

Volkswagen

105.900

105.523

0,4%

 

3

Renault

94.895

90.148

5,3%

 

4

Ford

94.671

93.851

0,9%

 

5

Peugeot

89.469

84.265

6,2%

 

6

Fiat

51.912

49.049

5,8%

 

7

Citroen

45.956

42.430

8,3%

 

8

Toyota

43.834

41.086

6,7%

 

9

BMW

39.000

38.716

0,7%

 

10

Volvo

38.757

38.406

0,9%

 

11

Mercedes-Benz

35.367

34.766

1,7%

 

12

Hyundai

30.633

30.119

1,7%

 

13

Suzuki

30.570

28.263

8,2%

 

14

Audi

29.870

28.504

4,8%

 

15

Seat

29.728

28.554

4,1%

 

16

Nissan

24.102

24.079

0,1%

 

17

Mazda

20.950

22.481

-6,8%

 

18

Mitsubishi

16.657

17.124

-2,7%

 

19

Kia

15.818

14.178

11,6%

 

20

Daihatsu

13.595

12.607

7,8%

 

21

Alfa romeo

13.187

12.913

2,1%

 

22

Daewoo

12.295

12.749

-3,6%

 

23

Honda

11.408

10.610

7,5%

 

24

Skoda

9.882

9.606

2,9%

 

25

Chevrolet

7.233

5.981

20,9%

 

 

totaal B2C

1.066.446

1.036.333

2,9%

 

         

 

 

Bron: VWE; bewerking: Aumacon