Met 555.920 zijn de nieuwverkopen van personenauto’s in 2011 ruim vijftien procent hoger uitgekomen dan in 2010. Een ongekend hoog aantal als we de economische situatie in ogenschouw nemen, meent het economisch bureau van de bank. De afgelopen dertig jaar zijn de verkopen zelfs maar driemaal substantieel hoger geweest. De stevige groei van de verkoop van kleine auto’s heeft er toe geleid dat de gemiddelde verkoopprijs van nieuwe personenauto’s met vijftien procent is gedaald de afgelopen vijf jaar. Deze ontwikkeling heeft zijn weerslag op de omzet en het rendement van autodealers. Om eenzelfde omzet te genereren moeten er structureel meer auto’s worden verkocht. Voor het rendement geldt feitelijk hetzelfde. Op de verkoop van een kleine auto zit nu eenmaal een lagere marge. Dat bij een groei van de verkopen met vijftien procent een omzetgroei van circa vijf procent en een rendement van beneden de één procent wordt gerealiseerd, is teleurstellend.
Tot 1 juli 2012 zullen de gunstige fiscale stimuleringsmaatregelen nog onverkort van kracht blijven. Zowel voor particulieren als voor leaserijders zal het aantrekkelijk zijn voor die datum tot aanschaf van een nieuwe auto over te gaan. Dit naar voren halen van aankopen zal in de tweede helft van 2012 leiden tot lagere verkoopaantallen. In het basisscenario van de bank, waarin zij uitgaan van een zich niet verder verdiepende Europese schuldencrisis, is de verwchting dat de nieuwverkopen op circa 490 duizend uitkomen. Een crash van de verkopen zoals in 2009 wordt daarmee niet verwacht. Voor de omzet verwacht ABN AMRO een daling met circa vijf procent. Het verbeteren van het rendement is een lastige zaak. Aan de kostenkant is ten tijde van de crisis in 2009 al veel gedaan. De marges op nieuwverkopen liggen deels in handen van de importeurs die vooral sturen op volume. Ook door de verdergaande trend van downsizing, lijkt er nauwelijks ruimte om bij de nieuwverkopen extra marge te winnen. De enige echte structurele oplossing om te komen tot gezonde rendementsniveaus, is een verdere vermindering van het aantal verkooppunten.
ABN AMRO prognose autoretail
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
|
Omzet Autoretail |
-13,2% |
6% |
5%* |
-5%* |
Verkopen (x 1000) |
387 |
483 |
556 |
490* |
Altijd goed om te lezen dat de ABN Amro een vooruitziende blik heeft.
Alleen wordt binnen de branche hier al veel langer over gesproken dat in 2012 de verkopen lager zullen zijn mede door wegvallen van de fiscale voordelen. ook het inkrimpen van verkooppunten is geen nieuws maar al veel langer een item. Sterker nog er zijn al importeurs die dit traject in gang hebben gezet.
Daarom vind ik het ook jammer dat de bank met een ‘rapport’ komt wat een beetje voelt als mosterd na de maaltijd.
Mar ja geen nieuws is ook nieuws.
Wat een lap tekst voor een wijsheid die past op de achterkant van het spreekwoordelijke sigarenkistje. Ronduit bedroevend.