Vermindering aantal verkooppunten moet rendement opleveren

Minder verkooppunten moet gaan leiden tot betere rendementen voor de merkdealer. Het economisch bureau van ABN AMRO verwacht voor Nederland in 2012 een economische krimp van 0,5 procent. De koopkrachtdaling en hogere werkloosheid zullen negatief uitwerken op de autoverkopen. Ook vanuit de zakelijke markt is geen euforie te verwachten. Toch is de bank niet negatief over het verkoopvolume van personenauto’s voor 2012. Met 490 duizend zal dit in de buurt komen van het langjarige gemiddelde.

Met  555.920 zijn de nieuwverkopen van personenauto’s in 2011 ruim vijftien procent hoger uitgekomen dan in 2010. Een ongekend hoog aantal als we de economische situatie in ogenschouw nemen, meent het economisch bureau van de bank. De afgelopen dertig jaar zijn de verkopen zelfs maar driemaal substantieel hoger geweest.  De stevige groei van de verkoop van kleine auto’s heeft er toe geleid dat de gemiddelde verkoopprijs van nieuwe personenauto’s met vijftien procent is gedaald de afgelopen vijf jaar. Deze ontwikkeling heeft zijn weerslag op de omzet en het rendement van autodealers. Om eenzelfde omzet te genereren moeten er structureel meer auto’s worden verkocht. Voor het rendement geldt feitelijk hetzelfde. Op de verkoop van een kleine auto zit nu eenmaal een lagere marge. Dat bij een groei van de verkopen met vijftien procent  een omzetgroei van circa vijf procent en een rendement van beneden de één procent wordt gerealiseerd, is teleurstellend.

Tot 1 juli 2012 zullen de gunstige fiscale stimuleringsmaatregelen nog onverkort van kracht blijven. Zowel voor particulieren als voor leaserijders zal het aantrekkelijk zijn voor die datum tot aanschaf van een nieuwe auto over te gaan. Dit naar voren halen van aankopen zal in de tweede helft van 2012 leiden tot lagere verkoopaantallen. In het basisscenario van de bank, waarin zij uitgaan van een zich niet verder verdiepende Europese schuldencrisis, is de verwchting dat de nieuwverkopen op circa 490 duizend uitkomen. Een crash van de verkopen zoals in 2009 wordt daarmee niet verwacht. Voor de omzet verwacht ABN AMRO een daling met circa vijf procent. Het verbeteren van het rendement is een lastige zaak. Aan de kostenkant is ten tijde van de crisis in 2009 al veel gedaan. De marges op nieuwverkopen liggen deels in handen van de importeurs die vooral sturen op volume. Ook door de verdergaande trend van downsizing, lijkt er nauwelijks ruimte om bij de nieuwverkopen extra marge te winnen. De enige echte structurele oplossing om te komen tot gezonde rendementsniveaus, is een verdere vermindering van het aantal verkooppunten.

ABN AMRO prognose autoretail

 

2009

2010

2011

2012

Omzet Autoretail

-13,2%

6%

5%*

-5%*

Verkopen (x 1000)

387

483

556

490*

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Altijd goed om te lezen dat de ABN Amro een vooruitziende blik heeft.
Alleen wordt binnen de branche hier al veel langer over gesproken dat in 2012 de verkopen lager zullen zijn mede door wegvallen van de fiscale voordelen. ook het inkrimpen van verkooppunten is geen nieuws maar al veel langer een item. Sterker nog er zijn al importeurs die dit traject in gang hebben gezet.

Daarom vind ik het ook jammer dat de bank met een ‘rapport’ komt wat een beetje voelt als mosterd na de maaltijd.

Mar ja geen nieuws is ook nieuws.

Geplaatst door: John van Slooten op

Wat een lap tekst voor een wijsheid die past op de achterkant van het spreekwoordelijke sigarenkistje. Ronduit bedroevend.

Geplaatst door: Peter Bohutnik op
Vermindering aantal verkooppunten moet rendement opleveren - Automobielmanagement.nl

Vermindering aantal verkooppunten moet rendement opleveren

Minder verkooppunten moet gaan leiden tot betere rendementen voor de merkdealer. Het economisch bureau van ABN AMRO verwacht voor Nederland in 2012 een economische krimp van 0,5 procent. De koopkrachtdaling en hogere werkloosheid zullen negatief uitwerken op de autoverkopen. Ook vanuit de zakelijke markt is geen euforie te verwachten. Toch is de bank niet negatief over het verkoopvolume van personenauto’s voor 2012. Met 490 duizend zal dit in de buurt komen van het langjarige gemiddelde.

Met  555.920 zijn de nieuwverkopen van personenauto’s in 2011 ruim vijftien procent hoger uitgekomen dan in 2010. Een ongekend hoog aantal als we de economische situatie in ogenschouw nemen, meent het economisch bureau van de bank. De afgelopen dertig jaar zijn de verkopen zelfs maar driemaal substantieel hoger geweest.  De stevige groei van de verkoop van kleine auto’s heeft er toe geleid dat de gemiddelde verkoopprijs van nieuwe personenauto’s met vijftien procent is gedaald de afgelopen vijf jaar. Deze ontwikkeling heeft zijn weerslag op de omzet en het rendement van autodealers. Om eenzelfde omzet te genereren moeten er structureel meer auto’s worden verkocht. Voor het rendement geldt feitelijk hetzelfde. Op de verkoop van een kleine auto zit nu eenmaal een lagere marge. Dat bij een groei van de verkopen met vijftien procent  een omzetgroei van circa vijf procent en een rendement van beneden de één procent wordt gerealiseerd, is teleurstellend.

Tot 1 juli 2012 zullen de gunstige fiscale stimuleringsmaatregelen nog onverkort van kracht blijven. Zowel voor particulieren als voor leaserijders zal het aantrekkelijk zijn voor die datum tot aanschaf van een nieuwe auto over te gaan. Dit naar voren halen van aankopen zal in de tweede helft van 2012 leiden tot lagere verkoopaantallen. In het basisscenario van de bank, waarin zij uitgaan van een zich niet verder verdiepende Europese schuldencrisis, is de verwchting dat de nieuwverkopen op circa 490 duizend uitkomen. Een crash van de verkopen zoals in 2009 wordt daarmee niet verwacht. Voor de omzet verwacht ABN AMRO een daling met circa vijf procent. Het verbeteren van het rendement is een lastige zaak. Aan de kostenkant is ten tijde van de crisis in 2009 al veel gedaan. De marges op nieuwverkopen liggen deels in handen van de importeurs die vooral sturen op volume. Ook door de verdergaande trend van downsizing, lijkt er nauwelijks ruimte om bij de nieuwverkopen extra marge te winnen. De enige echte structurele oplossing om te komen tot gezonde rendementsniveaus, is een verdere vermindering van het aantal verkooppunten.

ABN AMRO prognose autoretail

 

2009

2010

2011

2012

Omzet Autoretail

-13,2%

6%

5%*

-5%*

Verkopen (x 1000)

387

483

556

490*

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Altijd goed om te lezen dat de ABN Amro een vooruitziende blik heeft.
Alleen wordt binnen de branche hier al veel langer over gesproken dat in 2012 de verkopen lager zullen zijn mede door wegvallen van de fiscale voordelen. ook het inkrimpen van verkooppunten is geen nieuws maar al veel langer een item. Sterker nog er zijn al importeurs die dit traject in gang hebben gezet.

Daarom vind ik het ook jammer dat de bank met een ‘rapport’ komt wat een beetje voelt als mosterd na de maaltijd.

Mar ja geen nieuws is ook nieuws.

Geplaatst door: John van Slooten op

Wat een lap tekst voor een wijsheid die past op de achterkant van het spreekwoordelijke sigarenkistje. Ronduit bedroevend.

Geplaatst door: Peter Bohutnik op