Import occasions daalt 9% in 2011

Uit onderzoek van VWE blijkt dat na een jarenlange stijging van het aantal personenauto’s dat als occasion is geïmporteerd, dit aantal auto’s in 2011 met 9% is gedaald. Daarmee ligt de omvang van deze markt echter nog steeds boven het niveau van 2009 en de jaren daarvoor.

In 2011 zijn het vooral Duitse auto’s die als occasion worden geïmporteerd. Net als in 2010, was ook Mercedes-Benz in 2011 het meest geïmporteerde merk personenauto’s. Dit is ook het enige merk in de top 10 waarvan de import wel groeide in 2011. Van alle andere merken in de top 10 namen importen af. Verder in de lijst valt Skoda wel op met een groei in aantal geïmporteerde auto’s van 54%. Het meest geïmporteerde model in 2011 was de Mercedes-Benz 200-300 serie (w115/123/124), waarbij de w124 sedan het grootste aandeel had. Ook de oudere Mercedes-Benz 190 serie is zeer populair, maar eveneens jonge modellen uit de E-klasse.

In 2010 zagen we een sterke groei in importen van kleine, zuinige auto’s. In 2011 zette deze trend zich niet voort. De daling bij veel van de kleine auto’s, zoals de VW Lupo (-28%) en de Toyota Yaris   (-45%) valt mogelijk te verklaren door een ruimer aanbod aan Nederlandse zuinige en wegenbelastingvrije occasions.

Gekeken naar bouwjaren in de importmarkt is ook te zien dat er vooral veel oldtimers worden geïmporteerd; 24% van alle geïmporteerde auto’s valt in de categorie ouder dan 25 jaar. Dit is ook de categorie die het sterkste groeide in 2011 (+43%). Een reden voor deze populariteit is dat deze auto’s in Nederland (vooralsnog) wegenbelastingvrij gereden kunnen worden. Een andere grote groep zijn juist de hele jonge auto’s, met name in de leeftijdscategorie 1 tot 2 jaar oud.

Hoewel bedrijfsauto’s veel minder dan personenauto’s als occasion worden geïmporteerd, is deze markt afgelopen jaar wel met 10% gegroeid. De meest geïmporteerde merken zijn dezelfde als bij personenauto’s: Mercedes-Benz en Volkswagen, met als veruit populairste model de Mercedes-Benz Sprinter. Grootste stijger in de bedrijfsauto import is Peugeot met 64%.

Bron: VWE

Top 10 merken personenauto’s import

 

 

2010

2011

Groei 2011

1

Mercedes-Benz

15.068

15.370

2%

2

Volkswagen

10.618

9.801

-8%

3

BMW

7.564

6.948

-8%

4

Audi

5.939

5.161

-13%

5

Peugeot

5.542

4.488

-19%

6

Toyota

5.053

4.144

-18%

7

Volvo

4.265

3.463

-19%

8

Citroen

3.616

3.043

-16%

9

Opel

3.578

2.954

-17%

10

Ford

2.917

2.573

-12%

 

Top 10 modellen personenauto’s import

 

 

2010

2011

Groei 2011

1

Mercedes-Benz 200-300 (w115/123/124)

3.056

3.916

28%

2

Volkswagen Golf

3.335

3.231

-3%

3

Mercedes-Benz 190-serie

2.936

3.170

8%

4

BMW 3-serie

2.928

2.443

-17%

5

BMW 5-serie

1.775

2.146

21%

6

Volkswagen Polo

1.405

1.790

27%

7

Mercedes-Benz E-klasse

1.348

1.518

13%

8

Mercedes-Benz C-klasse

1.413

1.405

-1%

9

Mini

1.461

1.232

-16%

10

Audi A4

1.453

1.154

-21%

 

 

 

Import occasions daalt 9% in 2011 - Automobielmanagement.nl

Import occasions daalt 9% in 2011

Uit onderzoek van VWE blijkt dat na een jarenlange stijging van het aantal personenauto’s dat als occasion is geïmporteerd, dit aantal auto’s in 2011 met 9% is gedaald. Daarmee ligt de omvang van deze markt echter nog steeds boven het niveau van 2009 en de jaren daarvoor.

In 2011 zijn het vooral Duitse auto’s die als occasion worden geïmporteerd. Net als in 2010, was ook Mercedes-Benz in 2011 het meest geïmporteerde merk personenauto’s. Dit is ook het enige merk in de top 10 waarvan de import wel groeide in 2011. Van alle andere merken in de top 10 namen importen af. Verder in de lijst valt Skoda wel op met een groei in aantal geïmporteerde auto’s van 54%. Het meest geïmporteerde model in 2011 was de Mercedes-Benz 200-300 serie (w115/123/124), waarbij de w124 sedan het grootste aandeel had. Ook de oudere Mercedes-Benz 190 serie is zeer populair, maar eveneens jonge modellen uit de E-klasse.

In 2010 zagen we een sterke groei in importen van kleine, zuinige auto’s. In 2011 zette deze trend zich niet voort. De daling bij veel van de kleine auto’s, zoals de VW Lupo (-28%) en de Toyota Yaris   (-45%) valt mogelijk te verklaren door een ruimer aanbod aan Nederlandse zuinige en wegenbelastingvrije occasions.

Gekeken naar bouwjaren in de importmarkt is ook te zien dat er vooral veel oldtimers worden geïmporteerd; 24% van alle geïmporteerde auto’s valt in de categorie ouder dan 25 jaar. Dit is ook de categorie die het sterkste groeide in 2011 (+43%). Een reden voor deze populariteit is dat deze auto’s in Nederland (vooralsnog) wegenbelastingvrij gereden kunnen worden. Een andere grote groep zijn juist de hele jonge auto’s, met name in de leeftijdscategorie 1 tot 2 jaar oud.

Hoewel bedrijfsauto’s veel minder dan personenauto’s als occasion worden geïmporteerd, is deze markt afgelopen jaar wel met 10% gegroeid. De meest geïmporteerde merken zijn dezelfde als bij personenauto’s: Mercedes-Benz en Volkswagen, met als veruit populairste model de Mercedes-Benz Sprinter. Grootste stijger in de bedrijfsauto import is Peugeot met 64%.

Bron: VWE

Top 10 merken personenauto’s import

 

 

2010

2011

Groei 2011

1

Mercedes-Benz

15.068

15.370

2%

2

Volkswagen

10.618

9.801

-8%

3

BMW

7.564

6.948

-8%

4

Audi

5.939

5.161

-13%

5

Peugeot

5.542

4.488

-19%

6

Toyota

5.053

4.144

-18%

7

Volvo

4.265

3.463

-19%

8

Citroen

3.616

3.043

-16%

9

Opel

3.578

2.954

-17%

10

Ford

2.917

2.573

-12%

 

Top 10 modellen personenauto’s import

 

 

2010

2011

Groei 2011

1

Mercedes-Benz 200-300 (w115/123/124)

3.056

3.916

28%

2

Volkswagen Golf

3.335

3.231

-3%

3

Mercedes-Benz 190-serie

2.936

3.170

8%

4

BMW 3-serie

2.928

2.443

-17%

5

BMW 5-serie

1.775

2.146

21%

6

Volkswagen Polo

1.405

1.790

27%

7

Mercedes-Benz E-klasse

1.348

1.518

13%

8

Mercedes-Benz C-klasse

1.413

1.405

-1%

9

Mini

1.461

1.232

-16%

10

Audi A4

1.453

1.154

-21%