Europa: 2011 slechtste autojaar sinds 1996

De verkoop van nieuwe auto’s in Europa bereikte vorig jaar een dieptepunt in vijftien jaar tijd. De 27 EU-landen plus drie zogenaamde Efta-landen noteerden tezamen ‘slechts’ 13,6 miljoen nieuwe auto’s. We moeten helemaal terug naar begin jaren negentig om gelijksoortige waarden aan te treffen. Toch ging het in sommige landen ook best goed. Duitsland, België en Nederland bijvoorbeeld.

Vergeleken met 2010 (13.768.401 stuks) daalde de Europese autoverkoop met 1,7 procent. Dit blijkt uit cijfers van Europese autofabrikantenkoepel Acea, bewerkt door Aumacon. De maand december (995 duizend stuks) droeg in negatieve zin bij aan het jaarresultaat door een daling vergeleken met december 2010 (1,06 miljoen stuks) van 5,8 procent. Van de belangrijkste vijf automarkten was in december alleen in Duitsland sprake van een flinke groei (+6,1%). In Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk daalde de vraag met achtereenvolgens 17,7 procent en 3,7 procent. Ook in Italië (-15,3%) en Spanje (-3,6%) boekten de autoverkopers lagere cijfers . Beide laatstgenoemde landen behoren over geheel 2011 tevens tot de hardst gedaalde autolanden in Europa. Met name in Spanje was de animo voor nieuwe auto’s in 2011 laag (-17,7%). Alleen in Portugal (-31,3%) en Griekenland (-31,0%) ging de kooplust nog harder achteruit. Nederland en België mogen terugzien op een relatief goed autojaar. In ons land klom de autoverkoop met 15,2 procent, bij onze zuiderburen kwam er 4,5 procent bij ten opzichte van 2010. Doordat de Belgen – anders dan Nederlanders – in december gewoon nog massaal auto’s op naam bleven zetten, steeg de Belgische markt alsnog naar de zesde plaats in Europa. Nederland eindigde als zevende. Zie voor alle cijfers http://www.dealersupportnet.nl/

         
 

nieuwverkoop in Europa

   
 

periode:  januari t/m december

   
   

2011

2010

% +/-

1

Duitsland

3.173.634

2.916.260

+8,8

2

Frankrijk

2.204.229

2.251.669

-2,1

3

Verenigd Koninkrijk

1.941.253

2.030.846

-4,4

4

Italië

1.748.143

1.961.579

-10,9

5

Spanje

808.059

982.015

-17,7

6

België

572.211

547.347

4,5

7

Nederland

556.123

482.544

+15,2

8

Oostenrijk

356.145

328.563

+8,4

9

Zwitserland

318.958

294.239

+8,4

10

Zweden

304.984

289.684

+5,3

11

Polen

277.430

315.858

-12,2

12

Tsjechië

173.282

169.236

+2,4

13

Denemarken

168.707

153.858

+9,7

14

Portugal

153.433

223.464

-31,3

15

Noorwegen

138.345

127.754

+8,3

16

Finland

126.123

111.989

+12,6

17

Griekenland

97.682

141.499

-31,0

18

Ierland

89.896

88.446

+1,6

19

Roemenië

81.719

94.541

-13,6

20

Slowakije

68.203

64.033

+6,5

 

Totaal (EU27+EFTA)

13.573.550

13.768.401

-1,4

         
 

Bron: Acea; bewerking: AUMACON

   

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Europa: 2011 slechtste autojaar sinds 1996 - Automobielmanagement.nl

Europa: 2011 slechtste autojaar sinds 1996

De verkoop van nieuwe auto’s in Europa bereikte vorig jaar een dieptepunt in vijftien jaar tijd. De 27 EU-landen plus drie zogenaamde Efta-landen noteerden tezamen ‘slechts’ 13,6 miljoen nieuwe auto’s. We moeten helemaal terug naar begin jaren negentig om gelijksoortige waarden aan te treffen. Toch ging het in sommige landen ook best goed. Duitsland, België en Nederland bijvoorbeeld.

Vergeleken met 2010 (13.768.401 stuks) daalde de Europese autoverkoop met 1,7 procent. Dit blijkt uit cijfers van Europese autofabrikantenkoepel Acea, bewerkt door Aumacon. De maand december (995 duizend stuks) droeg in negatieve zin bij aan het jaarresultaat door een daling vergeleken met december 2010 (1,06 miljoen stuks) van 5,8 procent. Van de belangrijkste vijf automarkten was in december alleen in Duitsland sprake van een flinke groei (+6,1%). In Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk daalde de vraag met achtereenvolgens 17,7 procent en 3,7 procent. Ook in Italië (-15,3%) en Spanje (-3,6%) boekten de autoverkopers lagere cijfers . Beide laatstgenoemde landen behoren over geheel 2011 tevens tot de hardst gedaalde autolanden in Europa. Met name in Spanje was de animo voor nieuwe auto’s in 2011 laag (-17,7%). Alleen in Portugal (-31,3%) en Griekenland (-31,0%) ging de kooplust nog harder achteruit. Nederland en België mogen terugzien op een relatief goed autojaar. In ons land klom de autoverkoop met 15,2 procent, bij onze zuiderburen kwam er 4,5 procent bij ten opzichte van 2010. Doordat de Belgen – anders dan Nederlanders – in december gewoon nog massaal auto’s op naam bleven zetten, steeg de Belgische markt alsnog naar de zesde plaats in Europa. Nederland eindigde als zevende. Zie voor alle cijfers http://www.dealersupportnet.nl/

         
 

nieuwverkoop in Europa

   
 

periode:  januari t/m december

   
   

2011

2010

% +/-

1

Duitsland

3.173.634

2.916.260

+8,8

2

Frankrijk

2.204.229

2.251.669

-2,1

3

Verenigd Koninkrijk

1.941.253

2.030.846

-4,4

4

Italië

1.748.143

1.961.579

-10,9

5

Spanje

808.059

982.015

-17,7

6

België

572.211

547.347

4,5

7

Nederland

556.123

482.544

+15,2

8

Oostenrijk

356.145

328.563

+8,4

9

Zwitserland

318.958

294.239

+8,4

10

Zweden

304.984

289.684

+5,3

11

Polen

277.430

315.858

-12,2

12

Tsjechië

173.282

169.236

+2,4

13

Denemarken

168.707

153.858

+9,7

14

Portugal

153.433

223.464

-31,3

15

Noorwegen

138.345

127.754

+8,3

16

Finland

126.123

111.989

+12,6

17

Griekenland

97.682

141.499

-31,0

18

Ierland

89.896

88.446

+1,6

19

Roemenië

81.719

94.541

-13,6

20

Slowakije

68.203

64.033

+6,5

 

Totaal (EU27+EFTA)

13.573.550

13.768.401

-1,4

         
 

Bron: Acea; bewerking: AUMACON

   

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding