Zeven Duitse automodellen in Europese Top 10

In een licht gedaalde markt is vorig jaar de Volkswagen Golf weer moeiteloos overeind gebleven als het absolute topmodel voor de Europeanen. Ruim 484 duizend stuks gingen er over de toonbanken, een kleine 130 duizend meer dan van de nummer twee: de Polo.

Dit blijkt uit cijfers van Jato, voor AM bewerkt door Aumacon. De totaalverkopen vielen vorig jaar enigszins tegen in Europa. De 27 door Jato bekeken landen noteerden tezamen een verlies van 1,2 procent. Toch waren er slechts negen landen met teruglopende cijfers, waarbij met name de zuidelijke crisislanden – onder aanvoering van Spanje (-18%) en Italië (-11%) – zwaar op het totaalcijfer drukten. Onder de achttien landen met groeiende autoverkopen bevinden zich vooral kleinere landen, maar ook marktleider Duitsland dat een mooie volumewinst van 8,8 procent scoorde. De Duitse markt is inmiddels goed voor een ruim 23 procent van de gehele Europese afzet.

Die dominantie van de Duitse markt is ook rechtstreeks terug te vinden in het modellenrijtje van Europa. In de toptien treffen we maar liefst zeven producten van Duitse origine aan, tegenover drie Franse modellen. De Volkswagen Golf staat inmiddels al jaren op plek één, maar de tweede plaats voor de Polo is nieuw (tevens de bestverkochte auto in Nederland). De naaste Polo-concurrentie – bestaande uit de Ford Fiesta en de Renault Clio – had behoorlijk last van deze populariteitsklim; beide modellen zagen hun afzet met zo’n dertien procent afnemen. Ford wist dit verlies een beetje te compenseren door de gestegen Focus-afzet (+7%), maar Renault zag ook zijn andere cashcow – de Mégane – stevig terugvallen in verkoopvolume.   

De Volkswagen Passat maakte in 2011 zijn rentree in de Europese toptien. Door een verkoopgroei van maar liefst 46,5 procent pakte de Passat nipt de tiende plek en is daarmee de enige D-segmentauto in dit topgezelschap. Buiten de toptien vielen er nog opmerkelijke groeicijfers te noteren voor de Peugeot 508, de Ford C-Max, Citroën C4, BMW X3 en Kia Sportage.     

Zie voor meer cijfers op http://www.aumacon.nl/

Bestverkochte automodellen in Europa (stuks)

   
 

2011

2010

% +/-

Volkswagen Golf

484.547

492.238

-1,6%

Volkswagen Polo

356.490

354.640

+0,5%

Ford Fiesta

348.465

401.919

-13,3%

Opel/Vauxhall Corsa

313.325

318.900

-1,7%

Renault Clio

294.172

338.583

-13,1%

Opel/Vauxhall Astra

287.249

290.936

-1,3%

Ford Focus

280.209

261.857

+7,0%

Peugeot 207

242.385

305.461

-20,6%

Renault Megane

239.329

260.932

-8,3%

Volkswagen Passat

233.330

159.264

+46,5%

Totaal Europa

13.543.179

13.707.246

-1,2%

       

Bron: Jato; bewerking: Aumacon

   

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Zeven Duitse automodellen in Europese Top 10 - Automobielmanagement.nl

Zeven Duitse automodellen in Europese Top 10

In een licht gedaalde markt is vorig jaar de Volkswagen Golf weer moeiteloos overeind gebleven als het absolute topmodel voor de Europeanen. Ruim 484 duizend stuks gingen er over de toonbanken, een kleine 130 duizend meer dan van de nummer twee: de Polo.

Dit blijkt uit cijfers van Jato, voor AM bewerkt door Aumacon. De totaalverkopen vielen vorig jaar enigszins tegen in Europa. De 27 door Jato bekeken landen noteerden tezamen een verlies van 1,2 procent. Toch waren er slechts negen landen met teruglopende cijfers, waarbij met name de zuidelijke crisislanden – onder aanvoering van Spanje (-18%) en Italië (-11%) – zwaar op het totaalcijfer drukten. Onder de achttien landen met groeiende autoverkopen bevinden zich vooral kleinere landen, maar ook marktleider Duitsland dat een mooie volumewinst van 8,8 procent scoorde. De Duitse markt is inmiddels goed voor een ruim 23 procent van de gehele Europese afzet.

Die dominantie van de Duitse markt is ook rechtstreeks terug te vinden in het modellenrijtje van Europa. In de toptien treffen we maar liefst zeven producten van Duitse origine aan, tegenover drie Franse modellen. De Volkswagen Golf staat inmiddels al jaren op plek één, maar de tweede plaats voor de Polo is nieuw (tevens de bestverkochte auto in Nederland). De naaste Polo-concurrentie – bestaande uit de Ford Fiesta en de Renault Clio – had behoorlijk last van deze populariteitsklim; beide modellen zagen hun afzet met zo’n dertien procent afnemen. Ford wist dit verlies een beetje te compenseren door de gestegen Focus-afzet (+7%), maar Renault zag ook zijn andere cashcow – de Mégane – stevig terugvallen in verkoopvolume.   

De Volkswagen Passat maakte in 2011 zijn rentree in de Europese toptien. Door een verkoopgroei van maar liefst 46,5 procent pakte de Passat nipt de tiende plek en is daarmee de enige D-segmentauto in dit topgezelschap. Buiten de toptien vielen er nog opmerkelijke groeicijfers te noteren voor de Peugeot 508, de Ford C-Max, Citroën C4, BMW X3 en Kia Sportage.     

Zie voor meer cijfers op http://www.aumacon.nl/

Bestverkochte automodellen in Europa (stuks)

   
 

2011

2010

% +/-

Volkswagen Golf

484.547

492.238

-1,6%

Volkswagen Polo

356.490

354.640

+0,5%

Ford Fiesta

348.465

401.919

-13,3%

Opel/Vauxhall Corsa

313.325

318.900

-1,7%

Renault Clio

294.172

338.583

-13,1%

Opel/Vauxhall Astra

287.249

290.936

-1,3%

Ford Focus

280.209

261.857

+7,0%

Peugeot 207

242.385

305.461

-20,6%

Renault Megane

239.329

260.932

-8,3%

Volkswagen Passat

233.330

159.264

+46,5%

Totaal Europa

13.543.179

13.707.246

-1,2%

       

Bron: Jato; bewerking: Aumacon

   

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding