Dit blijkt uit cijfers van RDC, bewerkt door AUMACON. De stijging van de bestelautoverkopen is opmerkelijk aangezien hier geen invloeden van overheidsmaatregelen gelden. Het marktherstel wordt dan ook vooral toegeschreven aan een inhaalvraag die tijdens de afgelopen drie jaren met extreem lage marktvraag is ontstaan. In 2010 werd daarin met een totaalmarkt van 49.160 stuks een dieptepunt bereikt, terwijl de afzet in 2009 en 2011 ook al niet verder kwam dan resp. 51.275 stuks en 58.653 stuks. Voor 2012 gaat AUMACON uit van 60 duizend nieuwe bestelautoverkopen, waarmee een stijging van 2,3 procent ten opzichte van 2011 gerealiseerd zou worden.

Volkswagen maakte in januari een matige start; de marktleider verkocht  2.668 bestellers, vorig jaar waren het in januari nog 2.711 stuks – een daling van 1,6 procent. Het marktaandeel van Volkswagen daalde daarmee naar 31,8 procent. Naaste belager Mercedes-Benz wist wel te profiteren van de klimmende markt en noteerde een volumegroei van 18,7 procent, waarmee het marktaandeel op 16,1 procent uitkomt. Renault en Peugeot kwamen eveneens uitstekend uit de startblokken en boekten verkooptoenames van resp. 35,1 procent en 85,6 procent. Ford, Opel en Citroën wisten het markttempo niet te volgen en verloren ieder enkele tientallen verkopen. 

Zie voor meer cijfers op http://www.dealersupportnet.nl/

 

Top 10 bestelautoregistraties

   
 

periode: 01 januari t/m 31 januari

 
   

2012

2011

% +/-

 

1

Volkswagen

2.668

2.711

-1,6%

 

2

Mercedes-Benz

1.346

1.134

+18,7%

 

3

Renault

1.144

847

+35,1%

 

4

Peugeot

785

423

+85,6%

 

5

Ford

690

743

-7,1%

 

6

Opel

587

607

-3,3%

 

7

Citroën

341

377

-9,5%

 

8

Fiat

327

288

+13,5%

 

9

Iveco

152

191

-20,4%

 

10

Nissan

96

86

+11,6%

 

         

 

 

totale markt

8.382

7.780

+7,7%

 

 

 

bron: RDC; bewerking: AUMACON