Dit blijkt uit cijfers van RDC, bewerkt door Aumacon. Een vraagdaling voor nieuwe auto’s werd voor dit jaar overigens alom verwacht. Bovag en Rai rondden hun prognose af op een half miljoen exemplaren, Aumacon zit daar met 515 duizend stuks wat boven, enkele banken zijn juist wat pessimistischer. Duidelijk is dat het hoge niveau van 2011 (555 duizend stuks) niet binnen bereik ligt. Na twee maanden liggen de totaalverkopen dit jaar op 114.322 stuks, tegenover 123.803 stuks in de eerste twee maanden van vorig jaar, een daling van 7,7 procent. Daarmee liggen de autoverkopen dus gewoon op koers richting de prognoses. Feit is wel dat de fase tot 1 juli cruciaal is voor het jaarresultaat; per die datum worden de CO2-grenswaarden fiks opgetrokken met tal van consequenties voor de bijtelling en de bpm-bedragen. Met name in het tweede kwartaal mag er dus nog een run op de lagebijtellingmodellen verwacht worden. Vooralsnog is die te verwachten drukte niet echt zichtbaar in het aantal openstaande kentekens (=wachtende afleveringen): per gisteren (29 februari) waren dat 17.460 stuks, precies een jaar geleden stond dit aantal op 17.876 stuks. 

Ford verkocht in februari de meeste nieuwe auto’s (4.380 stuks, marktaandeel 9,9%), gevolgd door Volkswagen (4.252/9,6%), Opel (3.539/8,0%), Peugeot (3.402/7,7%) en Renault (2.926/6,6%). Na twee maanden bestaat de topvijf uit achtereenvolgens: 1. Volkswagen (11,1%), 2.Ford (9,2%), 3. Peugeot (8,2%), 4. Renault (6,6%) en 5. Toyota (6,3%). Sterk tegenvallende cijfers zijn er vooralsnog dit jaar voor Fiat. Het merk behaalde na de 15e plek in januari slechts de tiende positie in februari. Verder zijn ook Renault en veel gevestigde Japanse merken het jaar slecht begonnen. Anderzijds boeken Chevrolet, Lexus en Kia zeer grote progressie.

Het complete cijferoverzicht