Dit  blijkt uit cijfers van RDC, bewerkt door Aumacon. Daarmee zit de maandafzet van bestelauto’s vanaf juni 2010 onafgebroken in de plus. Na twee maanden staat de verkoopteller voor 2012 op 13.685 stuks tegenover 12.841 stuks in de eerste twee maanden van 2011, een stijging van 6,6 procent. De voortgaande vraagtoename wordt hoofdzakelijk toegeschreven aan een inhaalvraag welke tijdens de afgelopen drie jaren is ontstaan. In 2010 werd met een totaalmarkt van 49.160 stuks namelijk een historisch dieptepunt bereikt, terwijl de afzet in 2009 en 2011 ook al niet verder kwam dan resp. 51.275 stuks en 58.653 stuks. In hoogtijjaren (1997-2004 en 2007/2008) eindigde de bestelautomarkt jaarlijks steevast tussen de 80 en 100 duizend stuks. Voor 2012 wordt door Aumacon vooralsnog uitgegaan van 60 duizend nieuwe bestelautoverkopen, waarmee een stijging van 2,3 procent ten opzichte van 2011 gerealiseerd zou worden.

Volkswagen doet het dit jaar aanzienlijk minder goed dan gebruikelijk; de marktleider verkocht  in januari en februari 3.975 nieuwe bestellers, vorig jaar waren dat er in dezelfde periode nog 4.217 stuks – een daling van 5,7 procent. De naaste concurrenten – Mercedes-Benz, Renault en Peugeot – wisten allemaal wel stevig te profiteren van de toegenomen markt. Peugeot ging daarbij het hardst vooruit (+58%), de beide andere merken hielden het op klim van een kleine 30 procent. 

Meer cijfers 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding