Autoverkoop vooral in grote EU-landen in mineur

De vraag naar nieuwe personenauto’s in Europa is in februari met 9,2 procent gedaald ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. Het zijn vooral grote landen waarin de autoverkoop achterop raakt, in de meeste Oost-Europese landen zit de afzet juist in de lift. Dit blijkt uit cijfers van fabrikantenkoepel Acea, bewerkt door Aumacon.

Februari 2012 was in de 27 EU-landen plus 3 Efta-landen goed voor een totaal van 923.381 nieuwe auto’s, tegenover 1.1017.100 in februari 2011 (-9,2%). Daarmee is na twee maanden de totale achterstand op vorig jaar nu opgelopen tot 164 duizend auto’s (-7,8%), aangezien ook januari al een minderverkoop van de 6,6 procent noteerde. Deze terugval is overigens redelijk in lijn met de verwachtingen van Europese dealers die – aldus hun koepelorganisatie ECD/Cecra – voor 2012 een marktdaling voorzien van 7,1 procent. In stuks zou dat een daling van de (afgerond) 13,5 miljoen stuks in 2011 naar 12,5 miljoen stuks in 2012 betekenen.

Het zijn vooral grote autolanden die negatief aan het dalende Europese cijfer bijdragen. Met name in Frankrijk en Italië dalen de verkopen erg hard (circa 20 procent). De andere topvijf landen (Duitsland, Verenig Koninkrijk en Spanje) houden vooralsnog de schade beperkt met kleine minnetjes. Nederland (-7,5%) en België (-16,8%) voeren het peloton van de kleinere landen aan, waarin – op Slovenië na – alle Midden- en Oost-Europese landen betere autocijfers noteren. In Portugal en Griekenland stapelen de problemen voor de autodealers zich echter op. In februari halveerde de autoafzet in beide landen.

De Franse en Italiaanse merken hebben gezien hun sterk krimpende thuismarkten uiterst moeilijk. PSA, Renault en Fiat zagen hun groepsverkopen in Europa in twee maanden tijd dalen met resp. 15,5 procent, 24,1 procent en 16,1 procent. Maar ook General Motors (-13,6%) en Toyota (-10,5%) dalen harder dan de totaalmarkt. Zelfs marktleider Volkswagen-groep wist in de eerste twee maanden niet boven het verkoopcijfer van 2011 uit te komen (-0,2%). Het aantal fabrikanten dat betere cijfers neerzette is na twee maanden beperkt tot een drietal : Daimler (+5,2%), Hyundai/Kia (+18,7%) en Jaguar/LandRover (+46,7%).

 

Personenauto’s in 27 EU- en 3 Efta-landen

 
 

periode:  januari t/m februari

   
         
 

landen

2012

2011

% +/-

1

Duitsland

434.513

435.482

-0,2

2

Frankrijk

310.056

389.921

-20,5

3

Italië

268.240

326.265

-17,8

4

Verenigd Koninkrijk

190.721

192.235

-0,8

5

Spanje

119.695

119.755

-0,1

6

Nederland

114.547

123.802

-7,5

7

België

88.448

106.371

-16,8

8

Oostenrijk

50.831

51.996

-2,2

9

Polen

48.169

41.800

+15,2

10

Zwitserland

46.641

42.746

+9,1

11

Zweden

39.421

40.237

-2,0

12

Ierland

32.742

33.569

-2,5

13

Denemarken

26.645

23.962

+11,2

14

Tsjechië

26.465

24.525

+7,9

15

Finland

24.884

23.092

+7,8

 

totaal EU 27 + Efta

1.927.113

2.091.110

-7,8

         
 

Bron: ACEA; bewerking: Aumacon

   

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Autoverkoop vooral in grote EU-landen in mineur - Automobielmanagement.nl

Autoverkoop vooral in grote EU-landen in mineur

De vraag naar nieuwe personenauto’s in Europa is in februari met 9,2 procent gedaald ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. Het zijn vooral grote landen waarin de autoverkoop achterop raakt, in de meeste Oost-Europese landen zit de afzet juist in de lift. Dit blijkt uit cijfers van fabrikantenkoepel Acea, bewerkt door Aumacon.

Februari 2012 was in de 27 EU-landen plus 3 Efta-landen goed voor een totaal van 923.381 nieuwe auto’s, tegenover 1.1017.100 in februari 2011 (-9,2%). Daarmee is na twee maanden de totale achterstand op vorig jaar nu opgelopen tot 164 duizend auto’s (-7,8%), aangezien ook januari al een minderverkoop van de 6,6 procent noteerde. Deze terugval is overigens redelijk in lijn met de verwachtingen van Europese dealers die – aldus hun koepelorganisatie ECD/Cecra – voor 2012 een marktdaling voorzien van 7,1 procent. In stuks zou dat een daling van de (afgerond) 13,5 miljoen stuks in 2011 naar 12,5 miljoen stuks in 2012 betekenen.

Het zijn vooral grote autolanden die negatief aan het dalende Europese cijfer bijdragen. Met name in Frankrijk en Italië dalen de verkopen erg hard (circa 20 procent). De andere topvijf landen (Duitsland, Verenig Koninkrijk en Spanje) houden vooralsnog de schade beperkt met kleine minnetjes. Nederland (-7,5%) en België (-16,8%) voeren het peloton van de kleinere landen aan, waarin – op Slovenië na – alle Midden- en Oost-Europese landen betere autocijfers noteren. In Portugal en Griekenland stapelen de problemen voor de autodealers zich echter op. In februari halveerde de autoafzet in beide landen.

De Franse en Italiaanse merken hebben gezien hun sterk krimpende thuismarkten uiterst moeilijk. PSA, Renault en Fiat zagen hun groepsverkopen in Europa in twee maanden tijd dalen met resp. 15,5 procent, 24,1 procent en 16,1 procent. Maar ook General Motors (-13,6%) en Toyota (-10,5%) dalen harder dan de totaalmarkt. Zelfs marktleider Volkswagen-groep wist in de eerste twee maanden niet boven het verkoopcijfer van 2011 uit te komen (-0,2%). Het aantal fabrikanten dat betere cijfers neerzette is na twee maanden beperkt tot een drietal : Daimler (+5,2%), Hyundai/Kia (+18,7%) en Jaguar/LandRover (+46,7%).

 

Personenauto’s in 27 EU- en 3 Efta-landen

 
 

periode:  januari t/m februari

   
         
 

landen

2012

2011

% +/-

1

Duitsland

434.513

435.482

-0,2

2

Frankrijk

310.056

389.921

-20,5

3

Italië

268.240

326.265

-17,8

4

Verenigd Koninkrijk

190.721

192.235

-0,8

5

Spanje

119.695

119.755

-0,1

6

Nederland

114.547

123.802

-7,5

7

België

88.448

106.371

-16,8

8

Oostenrijk

50.831

51.996

-2,2

9

Polen

48.169

41.800

+15,2

10

Zwitserland

46.641

42.746

+9,1

11

Zweden

39.421

40.237

-2,0

12

Ierland

32.742

33.569

-2,5

13

Denemarken

26.645

23.962

+11,2

14

Tsjechië

26.465

24.525

+7,9

15

Finland

24.884

23.092

+7,8

 

totaal EU 27 + Efta

1.927.113

2.091.110

-7,8

         
 

Bron: ACEA; bewerking: Aumacon

   

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding