Chinezen kopen minder premium auto’s dan verwacht

Veertigduizend euro korting op een BMW? In China is dat kennelijk geen probleem want ondertussen hebben de Duitse premiummerken problemen met het slijten van sommige auto’s.

Dat schrijft de Frankfurter Allgemeine Zeitung. De afkoeling van de Chinese automarkt, momenteel de grootste markt voor nieuwe auto’s ter wereld, treft kennelijk nu ook de Duitse premiummerken. De dealers hebben op de afgenomen vraag gereageerd met grote kortingen, althans dat schrijft de Chinese marktonderzoekbureau Cheshi, die de prijzen op het internet volgt. Mercedes, Audi en BMW hebben in februari 2012 gemiddeld twintig procent korting gegeven, schrijft de website Cheshi.com.

Ondertussen verlaagde het verbond van de Chinese automobielbranche (CAAM) zijn verwachting voor het lopende jaar. Eigenlijk had men een stijging van acht procent verwacht en daarmee zouden voor het eerst in de geschiedenis in één land meer dan twintig miljoen voertuigen worden verkocht. Maar in januari en februari liepen de verkoopcijfers met zes procent terug en daarom verwacht CAAM nu dat over het hele jaar gezien misschien niet eens een groei van vijf procent behaald zal worden.

Voor de Duitse merken is China heel belangrijk: VW, Audi en Skoda verkopen bij een derde deel in China. Voor Daimler, BMW en Porsche is China de op een na belangrijkste markt. De woordvoerder van Audi maakt zich evenwel geen zorgen. De afzet van zijn merk in China zal met een cijfers van twee cijfers groeien – in januari en februari steeg de Audi-afzet met 42 procent. Ook een woordvoerder van BMW zei dat de kortingen van twintig procent ‘er niet zijn’. Alleen Mercedes drukte zich iets genuanceerder uit door te zeggen dat er soms marketingprogramma’s zijn om zich op een bepaald model te concentreren. Volgens Cheshi.com hebben Mercedes-dealers modellen van het type S 300 aangeboden voor 730 duizend yuan (88 duizend euro) in plaats van de catalogusprijs van 930 duizend yuan (111 duizend euro). Op modellen van de BMW 7-serie zijn kortingen weggegeven van 318 duizend yuan, oftewel 38 duizend euro.   

De groei van de Chinese automarkt is in het afgelopen jaar al afgenomen tot 2,5 procent, waarmee een totaal werd bereikt van 18,5 miljoen eenheden. Daarvan realiseerde de personenautomarkt met 2,2 procent groei 14,5 miljoen stuks. In 2010 bedroegen de groeicijfers nog 46 resp. 53 procent, met name dankzij stimuleringsmaatregelen die in 2011 aflopen.

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Chinezen kopen minder premium auto’s dan verwacht - Automobielmanagement.nl

Chinezen kopen minder premium auto’s dan verwacht

Veertigduizend euro korting op een BMW? In China is dat kennelijk geen probleem want ondertussen hebben de Duitse premiummerken problemen met het slijten van sommige auto’s.

Dat schrijft de Frankfurter Allgemeine Zeitung. De afkoeling van de Chinese automarkt, momenteel de grootste markt voor nieuwe auto’s ter wereld, treft kennelijk nu ook de Duitse premiummerken. De dealers hebben op de afgenomen vraag gereageerd met grote kortingen, althans dat schrijft de Chinese marktonderzoekbureau Cheshi, die de prijzen op het internet volgt. Mercedes, Audi en BMW hebben in februari 2012 gemiddeld twintig procent korting gegeven, schrijft de website Cheshi.com.

Ondertussen verlaagde het verbond van de Chinese automobielbranche (CAAM) zijn verwachting voor het lopende jaar. Eigenlijk had men een stijging van acht procent verwacht en daarmee zouden voor het eerst in de geschiedenis in één land meer dan twintig miljoen voertuigen worden verkocht. Maar in januari en februari liepen de verkoopcijfers met zes procent terug en daarom verwacht CAAM nu dat over het hele jaar gezien misschien niet eens een groei van vijf procent behaald zal worden.

Voor de Duitse merken is China heel belangrijk: VW, Audi en Skoda verkopen bij een derde deel in China. Voor Daimler, BMW en Porsche is China de op een na belangrijkste markt. De woordvoerder van Audi maakt zich evenwel geen zorgen. De afzet van zijn merk in China zal met een cijfers van twee cijfers groeien – in januari en februari steeg de Audi-afzet met 42 procent. Ook een woordvoerder van BMW zei dat de kortingen van twintig procent ‘er niet zijn’. Alleen Mercedes drukte zich iets genuanceerder uit door te zeggen dat er soms marketingprogramma’s zijn om zich op een bepaald model te concentreren. Volgens Cheshi.com hebben Mercedes-dealers modellen van het type S 300 aangeboden voor 730 duizend yuan (88 duizend euro) in plaats van de catalogusprijs van 930 duizend yuan (111 duizend euro). Op modellen van de BMW 7-serie zijn kortingen weggegeven van 318 duizend yuan, oftewel 38 duizend euro.   

De groei van de Chinese automarkt is in het afgelopen jaar al afgenomen tot 2,5 procent, waarmee een totaal werd bereikt van 18,5 miljoen eenheden. Daarvan realiseerde de personenautomarkt met 2,2 procent groei 14,5 miljoen stuks. In 2010 bedroegen de groeicijfers nog 46 resp. 53 procent, met name dankzij stimuleringsmaatregelen die in 2011 aflopen.

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding