Dit  blijkt uit cijfers van RDC, bewerkt door Aumacon. Hiermee is een einde gekomen aan een onafgebroken reeks van 22 maanden waarin de bestelautoverkoop maandelijks steeds positief uitstak boven het maandcijfer van een jaar voordien. Na vier maanden staat de verkoopteller voor 2012 nu op 24.017 stuks tegenover 23.702 stuks in de eerste vier maanden van 2011, een stijging van 1,3 procent. Ook voor de komende maanden wordt een geleidelijke daling van de bestelautoafzet verwacht.

De Nederlandse economie herstelt zich nog onvoldoende getuige ook de matige investeringszin bij het bedrijfsleven, zo bevestigen diverse CBS-indices. Voor 2012 wordt door Aumacon uitgegaan van een totaalmarkt van 57,5 duizend stuks, enkele procenten minder dan in 2011. Marktleider Volkswagen beleeft vooralsnog een moeizaam jaar. De verkoop van dit merk ging in het eerste vier maanden met ruim zes procent achteruit. De nummers twee en drie, Mercedes-Benz en Renault, verkochten wel meer, respectievelijk +3,6 procent en +12,1 procent. Peugeot (vierde merk in de ranglijst) doet het zelfs erg goed met een verkooptoename dit jaar van 37 procent.

Onder de overige volumemerken valt het verlies van Ford (-5,5%) en Citroën (-10,9%) op. Aziatische merken zijn ook duidelijk uit de gratie; alleen het wedergeboren SsangYong weet er nog een plusje uit te persen, alle andere Aziaten verkochten minder bestelauto’s dit jaar.

Meer cijfers

 

Top 10: bestelautoregistraties

 
 

periode: 01 januari t/m 30 april

 

   

2012

2011

% +/-

1

Volkswagen

6.670

7.118

-6,3%

2

Mercedes-Benz

3.464

3.344

+3,6%

3

Renault

3.384

3.020

+12,1%

4

Peugeot

2.351

1.716

+37,0%

5

Opel

2.223

2.143

+3,7%

6

Ford

2.083

2.205

-5,5%

7

Citroën

1.049

1.177

-10,9%

8

Fiat

1.036

944

+9,7%

9

Iveco

553

602

-8,1%

10

Nissan

372

394

-5,6%

 

totale markt

24.017

23.702

+1,3%

 
 

Bron: RDC; bewerking: Aumacon