Dit blijkt uit cijfers van VWE, voor AM bewerkt door bureau Aumacon. In het tweede kwartaal verlieten 85.333 occasions ons land naar veelal Oost-Europese landen, in Q2 van 2011 waren dat er nog 67.761 stuks. Daarmee klom de export ook vergeleken met het eerste kwartaal van dit jaar, toen het om 82.125 stuks ging. Daarmee staat de exportteller na een half jaar op 167.458 occasions. Aumacon verwacht dat dit jaar in totaal zo’n 350 duizend occasions ons land zullen verlaten.

Het meest geëxporteerde merk is Opel dat in deze sector een marktaandeel van 12,8 procent heeft. Opel is ook nog eens een van de meest groeiende exportmerken, dit jaar klom de uitvoer al met bijna 43 procent. Volkswagen en Toyota volgen met een aandeel van resp. 11,4 en 7,1 procent en noteren een groei van resp. 10 en 21 procent. Franse auto’s zijn naar verhouding wat minder geschikt voor export dan Duitse of Aziatische. De grootste stijgingen vielen te noteren voor BMW (+94%), Hyundai (+126%) en Daewoo (+369%).  Seat is het enige merk dat geen echte exportgroei realiseert dit jaar.

Aan de kop van het modellenklassement was het stuivertje wisselen tussen de Opel Astra en de Volkswagen Golf. Nadat de Astra in het eerste kwartaal nog het meest gewild was, nam de Golf die positie in het tweede kwartaal nipt over. Daarbij moet wel worden aangetekend dat de Astra wagon al op plek drie te vinden is.

Meer cijfers 

 

Occasionexport

   
         

 

 

populairste exportmodellen

 

 

 

 

 

 

Q2-2012

 

 

1

Volkswagen

Golf

2.848

 

 

2

Opel

Astra

2.767

 

 

3

Opel

Astra wagon

2.319

 

 

4

Volkswagen

Passat variant

1.565

 

 

5

Opel

Zafira

1.453

 

 

6

Opel

Corsa

1.365

 

 

7

Mazda

323

1.356

 

 

8

Toyota

Corolla

1.322

 

 

9

Volkswagen

Passat

1.254

 

 

10

BMW

3-serie

1.236

 

         
         
 

Bron: VWE; bewerking: AUMACON