Het kan zijn dat de cijfers zijn opgestuwd door fabrikanten en dealers die hebben geprobeerd hun halfjaarlijkse target te halen – de afzet van bussen en vrachtwagens daalde met negen procent tot driehonderdduizend. Maar al met al lijkt het dat er nog een beetje economisch leven in de Chinese draak zit, zo schrijft Financial Times.  De verkoop van auto’s steeg in juni met 9,9 procent tot 1,58 miljoen stuks, volgen de CAAM (China Association of Automobile Manufacturers). Dat bracht het totaal voor het eerste halfjaar op 9,6 miljoen, bijna drie  procent meer dan in de eerste helft van 2011. Bij de personenauto’s was de groei  7,1 procent tot 7,6 miljoen eenheden.

Maar nu veel fabrikanten de fabrieken een paar weken sluiten voor onderhoud, zal de komende week een verslechtering optreden in de leveringen naar de dealers. Dus het eerste cijfers dat wat zegt zou weleens pas dat over september kunnen zijn. Desalniettemin, de kracht van de autoverkopen in China, zelf in een economische neergang,   geeft aan waarom alle wereldmerken hun autoproductie in China opvoeren.  (bron: FT)

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding