Hiermee laten zij grote Britse krachtpatsers als Land Rover, die kort geleden nog zeer geliefd waren, achter zich. Door deze verschuiving liggen de totale verkopen van Britse occasions op vrijwel hetzelfde niveau als vorig jaar.

Er is veel belangstelling voor Britse occasions, ondanks het feit dat er geen echte volumemodellen meer uit Groot-Brittannië komen. In 2011 zijn er door autobedrijven in Nederland ruim 16.000 Britse occasions verkocht. In de eerste helft van 2012 waren dat er al 8.192.

Vooral Mini is in trek. De Mini hatchback is veruit de meest verkochte Britse occasion en de verkoop lijkt, evenals de andere Mini-modellen, sterk te groeien. Opvallend is ook de populariteit van de Mini Countryman. Terwijl de Mini Countryman als occasion gemiddeld 29 stadagen heeft, ligt dit voor de totale occasionmarkt op 81 dagen. De oude Austin Rover Mini staat zelfs gemiddeld 318 dagen te koop.

Opmerkelijk is dat er van de grotere Land Rovers en Jaguars, met uitzondering van de Range Rover Sport, beduidend minder occasions zijn verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar.

Gekeken naar merken is Mini absoluut het grootste merk en de sterkste groeier in 2012. De andere grotere merken laten allemaal een daling in occasionverkopen zien. Opvallend is de kleine nichespeler Aston Martin, met een groei van 40% dit jaar.

Een overzicht van Britse merken waarvan dit jaar de meeste occasions zijn verkocht:

 

 

merk

jan.-juni 2011

jan.-juni 2012

groei

2012

1

Mini

2.467

2.984

21%

2

Land Rover

1.940

1.696

-13%

3

Rover

1.672

1.519

-9%

4

Jaguar

1.240

1.170

-6%

5

MG

382

359

-6%

6

Austin

118

90

-24%

7

Daimler

77

75

-3%

8

Aston Martin

50

70

40%

9

Bentley

81

62

-23%

10

Triumph

69

53

-23%

11

Rolls-Royce

34

36

6%

12

Lotus

12

13

8%

13

Morgan

9

13

44%

14

Westfield

4

8

100%

15

TVR

8

6

-25%

 

N.B. Alle bovenstaande cijfers hebben betrekking op uitsluitend B2C verkopen van gebruikte personenauto’s, gemeten over de periode januari t/m juni 2012.