Na zeven maanden staat de verkoopteller voor 2012 nu op 38.225 stuks tegenover 37.737 stuks in de periode januari t/m juli van 2011, een stijging van 1,3 procent. voor geheel 2012 verwacht bureau Aumacon in Leiden een jaartotaal van 55 duizend stuks; in 2011 waren dat nog 58.650 stuks.
Opvallend blijft dat de beide topmerken in deze sector – Volkswagen en Mercedes-Benz – het dit jaar niet beter doen; Volkswagen gaat 5,1 procent aan volume achteruit, Mercedes verliest 3,9 procent. De volgers, bestaande uit Renault, Peugeot en Opel, plussen dit jaar echter wel met stevige cijfers. Vooral Peugeot (+38%) doet goede zaken, Opel (+12%) en Renault (+7%) verbeteren zich ook behoorlijk. Opvallend is verder de rentree van SsangYong. Het Koreaans/Chinese merk verdween enige tijd compleet van het toneel, maar maakt nu met name als bestelautomerk weer kleine stapjes omhoog.