Dudenhöffer: crisis automarkt nog lang niet voorbij

De schuldencrisis in de eurozone dreigt de automarkten in West-Europa in een diepe recessie te storten. Dat verwacht de Duitse autoprofessor Ferdinand Dudenhöffer van het Center Automotive Research CAR.

Het jaar 2013 zal volgens onze prognoses de slechtste verkoopresultaten opleveren sinds 1993, zegt de studie van CAR, het centrum voor automotive research van de universiteit van Duisburg-Essen. ‘De crisis is niet voorbij, hij staat aan het begin.’ Met 11,9 miljoen verkochte personenauto’s zal het komende jaar het slechtste resultaat geven van de afgelopen twintig jaar, verwacht Dudenhöffer. In 1993 was de autoverkoop in West-Europa ook op een dieptepunt  met 11,3 miljoen auto’s – in alle andere jaren waren het er meer, met 14,8 miljoen stuks in 2000. Dit jaar zal de teller blijven steken bij 12,1 miljoen, verwacht het wetenschappelijke centrum.

Als reden voor het achterblijven van de verkoop van dure goederen zoals auto’s is de toenemende onzekerheid over de staatsschulden in West- en Zuid-Europa. Bijna alle belangrijke wetenschappelijke instituten hebben hun prognoses naar beneden bijgesteld. Behalve lagere verwachtingen van de economische groei zorgt de stijgende werkloosheid ook voor een afwachtende houding bij kopers. ‘De automarkt in West-Europa moet rekening houden met het voortduren van de recessie. De effecten van de schuldencrisis zijn tot minstens 2015 merkbaar’, voorspelt men.  

Het Volkswagen-concern behoort volgens de wetenschappers tot de winnaars van de crisis. Het is niet uit te sluiten dan het concern uit Wolfsburg een marktaandeel van dertig procent op de Europese markt zal behalen op middellange termijn – Volkswagen werkt toe naar een dominante positie. Met name Fiat, PSA en Renault zouden last hebben van de slechte periode, net als overigens ook de Spaanse VW-dochter Seat. Volgens CAR zal de wereldmarkt met 5,2 procent stijgen, terwijl de West-Europese markt met 5,4 procent zal krimpen. (bron: CAR/KFZ)

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Dudenhöffer: crisis automarkt nog lang niet voorbij - Automobielmanagement.nl

Dudenhöffer: crisis automarkt nog lang niet voorbij

De schuldencrisis in de eurozone dreigt de automarkten in West-Europa in een diepe recessie te storten. Dat verwacht de Duitse autoprofessor Ferdinand Dudenhöffer van het Center Automotive Research CAR.

Het jaar 2013 zal volgens onze prognoses de slechtste verkoopresultaten opleveren sinds 1993, zegt de studie van CAR, het centrum voor automotive research van de universiteit van Duisburg-Essen. ‘De crisis is niet voorbij, hij staat aan het begin.’ Met 11,9 miljoen verkochte personenauto’s zal het komende jaar het slechtste resultaat geven van de afgelopen twintig jaar, verwacht Dudenhöffer. In 1993 was de autoverkoop in West-Europa ook op een dieptepunt  met 11,3 miljoen auto’s – in alle andere jaren waren het er meer, met 14,8 miljoen stuks in 2000. Dit jaar zal de teller blijven steken bij 12,1 miljoen, verwacht het wetenschappelijke centrum.

Als reden voor het achterblijven van de verkoop van dure goederen zoals auto’s is de toenemende onzekerheid over de staatsschulden in West- en Zuid-Europa. Bijna alle belangrijke wetenschappelijke instituten hebben hun prognoses naar beneden bijgesteld. Behalve lagere verwachtingen van de economische groei zorgt de stijgende werkloosheid ook voor een afwachtende houding bij kopers. ‘De automarkt in West-Europa moet rekening houden met het voortduren van de recessie. De effecten van de schuldencrisis zijn tot minstens 2015 merkbaar’, voorspelt men.  

Het Volkswagen-concern behoort volgens de wetenschappers tot de winnaars van de crisis. Het is niet uit te sluiten dan het concern uit Wolfsburg een marktaandeel van dertig procent op de Europese markt zal behalen op middellange termijn – Volkswagen werkt toe naar een dominante positie. Met name Fiat, PSA en Renault zouden last hebben van de slechte periode, net als overigens ook de Spaanse VW-dochter Seat. Volgens CAR zal de wereldmarkt met 5,2 procent stijgen, terwijl de West-Europese markt met 5,4 procent zal krimpen. (bron: CAR/KFZ)

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding