Dat meldt CAAM, de Chinese associatie van autofabrikanten. "De automarkt biedt veel weerstand aan de grote economische onzekerheden en het verdwijnen van incentives van de overheid", aldus analist Bill Russo in Financial Times. "Het komt van de fundamentele aanjagers van de vraag, onder meer de aanhoudende groei van het bruto binnenlands product en de urbanisatie. Daardoor groeit de groep consumenten in de middenklasse die zich een auto kan veroorloven."

De automarkt in China groeide in 2009 met 45 procent en in 2010 met 32 procent maar die is dramatisch  afgenomen nadat de regering stopte met belastingvoordelen die voortkwamen uit het economische stimuleringspakket uit 2008. De voorzitter van de CAAM, Rao Da, zei eerder deze week dat hij niet verwacht dat de regering in Beijing een nieuwe ronde van subsidies zal bekendmaken om de afzwakking tegen te gaan. Analist Russo: "De Chinese markt komt van een periode van hypergroei en past zich nu aan een meer stabiele en duurzame groei  aan, in lijn met de groei van bruto binnenlands product." (bron: CAAM / FT)

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding