Onder Nederlanders ligt dit percentage op 88 procent, volgens de studie ‘De auto van morgen’, die AutoScout24 in samenwerking met GfK uitvoerde onder bijna negenduizend Europeanen uit zeven landen. Vrijwel alle respondenten hebben voorts de verwachting dat auto’s in de komende 25 jaar een positieve invloed zullen hebben op de kwaliteit van het leven. Opvallend is dat zowel autobezitters als mensen die geen auto hebben dit van de auto van morgen verwachten. Behalve veiligheid worden vooral betaalbaarheid, comfort en milieuvriendelijkheid genoemd als belangrijke eigenschappen van de toekomstige auto. Betaalbare mobiliteit scoort bij 89 procent van de ondervraagden, comfort en duurzaamheid komen op een gedeelde derde plaats met elk 86 procent. Helemaal onderaan de lijst van wat een auto moet bieden, staat statussymbool. Slechts één derde van de Europeanen geeft aan dit belangrijk te vinden, in Nederland is ‘t zelfs maar een kwart.

Wanneer het gaat om specifieke functies die de auto van de toekomst moet hebben, komt entertainment op een laatste plaats. Zo is projecteren van Facebook-updates en films op de voorruit maar voor een minderheid interessant: 22 procent. Minder dan de helft heeft behoefte aan een digitale personal assistant die bijvoorbeeld een tafeltje kan reserveren.

Veiligheid daarentegen scoort ook bij de vraag om bepaalde functies weer hoog. 85 procent van de ondervraagden zou graag zien dat auto’s gevaar herkennen en automatisch ingrijpen. Een zogeheten eCall, waarbij hulpdiensten automatisch voorzien worden van belangrijke informatie tijdens een ongeluk, is voor acht van de tien van de Europeanen een must. De discussie die op dit moment in Nederland speelt rond de richtlijnen voor dergelijke systemen, lijkt geen invloed op de populariteit te hebben: zeven van de tien van de Nederlanders spreekt zijn voorkeur voor een eCall uit.

Directeur Jurgen Vugts van AutoScout24 Nederland. "De overgrote meerderheid verwacht dat de auto van de toekomst een positieve invloed zal hebben op de levenskwaliteit. Het vertrouwen dat de consument heeft in de auto van de toekomst zou een prikkel moeten zijn om tijdens de ontwikkelingsfase meer ruimte te geven aan onconventionele ideeën."

Het onderzoek is gehouden onder 8,8 duizend personen van 18 tot 65 jaar in zeven Europese landen, waarvan duizend in Nederland.

AutoScout24 de grootste online automarkt van Europa. Maandelijks bekijken tien miljoen bezoekers de site, zegt het bedrijf. Er staan meer dan twee miljoen advertenties op van onder andere nieuwe auto’s, occasions en motoren. In Europa maken ongeveer veertigduizend autobedrijven gebruik van AutoScout24. AutoScout24 behoort tot de Scout24-groep en die is onderdeel van Deutsche Telekom.