Volgens directeur Clem Dickmann van Aumacon zal de autosector het komende jaar in versterkte mate de gevolgen ondervinden van de matige kooplust bij het publiek. "Auto’s zijn uitgelezen producten om op te bezuinigen. De toegenomen kwaliteit laat dat ook eenvoudig toe. Daarbij is er daadwerkelijk een maatschappelijke verandering gaande rondom de statusfunctie van de auto. Mensen kiezen voor andere rolattributen om hun levensstijl te onderstrepen, een auto is steeds vaker vooral een kostenpost – en daarop moet je zoveel mogelijk besparen in deze tijd."  

Maar het verklaart volgens Dickmann maar voor een deel de run op kleine auto’s van de laatste jaren. "De overheid voert wat dat betreft een actief belastingbeleid en jaagt de consument de kleine en zuinige auto in, als het ware. Maar dat is zeker niet de enige verklaring voor de trend naar klein. Aanhoudende gezinsverdunning, vergrijzing, beroepsbevolkingkrimp en verstedelijking dragen bij aan andere mobiliteitsbehoeften."

Voor 2013 verwacht Aumacon een totaal van 445 duizend nieuwe auto’s terwijl  voor 2012 een eindstand van 490 duizend stuks wordt verwacht. Daarmee zou volgend jaar het op één na laagste aantal van deze eeuw worden bereikt want  alleen in 2009 eindigde de automarkt – met 388 duizend stuks – nog een stuk lager. In de afgelopen veertig jaren doken de autoverkopen slechts drie maal onder de grens van vierhonderdduizend;  behalve in 2009 gebeurde dit ook in 1981 en 1993. Toch past volgens Dickmann ook de 2013-prognose in dit rijtje van de zeer slechte jaren. "De verkoopmix zal ook komend jaar weer wat verder richting de margearme A- en B-segmentauto’s opschuiven. Een zeer slechte ontwikkeling voor de autoretailers die nu alles op alles moeten zetten om hun afzet per verkoopoutlet te vergroten. Een verdere afbouw van het aantal showrooms zal dan ook onvermijdelijk zijn maar dat kunnen feitelijk alleen de grote dealerholdings zich permitteren. Vooral voor kleinere, overgefinancierde autodealers in gehuurde panden wordt 2013 een heel zwaar jaar, te meer omdat die mixverarming zich nu ook doorzet in de verkoopmarge van occasions en de werkplaatsomzet. Bovendien neemt de jaarkilometrages en de grootte het wagenpark verder af. Het aantal ongunstige externe factoren is aanzienlijk."

Het jaar 2013 wordt volgens Aumacon andermaal succesvol voor de elektrische auto.  De verkoopaantallen zullen blijven steken op zo’n vijftienhonderd stuks. Is de voorspelling. Daarentegen zullen hybride-auto’s (waar onder de steeds populairder wordende plug-in hybrides) een topjaar gaan beleven. Dickmann: "Fabrikanten zijn veel drukker met hybride technieken dan met volelektrisch. Vergeet ook niet dat Nederland een atypische markt is. Door een jarenlange, royale subsidiering van zuinig rijden zijn in ons land naar verhouding veel ev’s en hybride auto’s verkocht. Dat is mooi voor ons geweten en het milieu maar het wrange is wel dat veel van onze hybride auto’s – zoals de Civics en  de Priussen –  na enkele jaren dienst als leaseauto nu massaal worden geëxporteerd naar landen in Oost-Europa."

 

brandstofsoort

prognose 2013

prognose 2012

% +/-

benzine

293.000

325.000

-9,8%

diesel

110.000

135.000

-18,5%

hybride (ook plug-in en E-REV)

27.500

18.500

48,6%

LPG

11.500

9.500

21,1%

EV (volledig elektrisch)

1.500

750

100,0%

CNG (aardgas)

1.000

700

42,9%

Biobrandstof

500

550

-9,1%

 

445.000

490.000

-9,2%

   

afnemersegment

prognose 2013

prognose 2012

% +/-

particulieren

182.500

210.000

-13,1%

leasing (incl. RTL)

139.000

149.000

-6,7%

voertuigbranche (dea+imp)

70.000

72.000

-2,8%

kleinzakelijk/mkb

25.500

29.000

-12,1%

verhuurbedrijven

18.000

19.000

-5,3%

fleetowners

10.000

11.000

-9,1%

 

445.000

490.000

-9,2%

   

modelsegment

voorbeeldmodel

prognose 2013

prognose 2012

% +/-

A-segment/ kleine auto’s

Toyota Aygo

110.500

120.000

-7,9%

B-segment/ stadsauto’s

Peugeot 207

119.500

128.000

-6,6%

C-segment/ lagere middenklasse

Volkswagen Golf

82.000

90.000

-8,9%

D-segment/ hogere middenklasse

Ford Mondeo

58.000

65.000

-10,8%

E-segment/ executive

Volvo V/XC 70

9.000

12.500

-28,0%

F-segment/ lagere luxeklasse

Mercedes-Benz S-klasse

500

700

-28,6%

G-segment/ lagere sportklasse

Volkswagen Eos

1.100

1.300

-15,4%

H-segment/ hogere sportklasse

Audi A5

1.500

1.750

-14,3%

I-segment/ hogere luxeklasse

Porsche Panamera

400

500

-20,0%

J-segment/ medium mpv

Renault Scenic

31.500

35.000

-10,0%

K-segment/ upper mpv

Ford S-Max

2.500

2.750

-9,1%

L-segment/ medium suv

Hyundai iX35

16.500

18.500

-10,8%

M-segment/ upper suv

BMW X5

5.500

6.500

-15,4%

N-segment/ commercials

Citroën Berlingo

6.000

7.000

-14,3%

overige segmenten

 

500

500

0,0%

   

445.000

490.000

-9,2%

   

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding