Autobedrijven verkochten in oktober samen 86.941 occasions aan Nederlandse eindgebruikers, vorig jaar waren dat er nog 86.370 stuks; een stijging van 0,7 procent. Particulieren (C2C) verkochten in oktober daarentegen slechts 60.693 occasions aan elkaar, tegenover 62.772 stuks in oktober 2011, een daling van 3,3 procent. De onderlinge professionele handel (B2B) heeft eveneens een matige maand achter de rug; 70.010 stuks tegenover 72.865 stuks in oktober vorig jaar, een afname van 3,9 procent.

Opgeteld over de eerste tien maanden van dit jaar staan alle drie segmenten nu op verlies. De gezamenlijke autobedrijven (B2C) noteerden tot en met oktober dit jaar 885.953 occasions, tegenover 897.620 stuks in de periode januari tot en met oktober van 2011 – een daling van 1,3 procent. Het C2C-segment staat dit jaar inmiddels op een achterstand van 2,9 procent, de B2B-handel boekt vooralsnog de grootste terugval: min 5,8 procent.

Ondanks de geringe nieuwverkoop en de naderende jaarwisseling weten de autobedrijven hun occasionvoorraden nog niet af te bouwen. Volgens cijfers van Autobiz/AUMACON stonden er midden oktober 494.241 unieke occasions op internet, vrijwel gelijk aan de stand van een maand, toen er nog 494.764 stuks op voorraad stonden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding