Die conclusie trekt dataprovider VWE in een onderzoek dat op 4 december wordt gepresenteerd tijdens het Driving Business Aftermarket Event van Automobiel Management.

Nu al verdwijnen meer personenauto’s uit het Nederlandse wagenpark richting export dan richting demontage. Met als resultaat dat op termijn minder oudere auto’s (5-15 jaar) in Nederland blijven rijden – de groep waar in after sales juist veel aan verdiend kan worden. Ook signaleert VWE een scheefgroei in de segmenten: veel grotere middenklassers en MPV’s verdwijnen richting export, terwijl de kleine auto’s blijven.

De exportwaarde van Nederlandse gebruikte personenauto’s wordt nu geraamd op twee miljard euro per jaar. De voertuigcategorie die relatief het meeste wordt geëxporteerd zijn de grote gezinsauto’s. Het in aantallen ook zeer belangrijke C-segment laat dit jaar de grootste groei zien. Dit zijn echter precies de segmenten die krimpen in de Nederlandse nieuwverkopen en het bestaande wagenpark. Auto’s uit het in Nederland sterk groeiende A-segment gaan nauwelijks de grens over, mede doordat er vrijwel geen BPM-teruggave mogelijk is. Conclusie: de vraag vanuit exportmarkten en het aanbod aan gebruikte auto’s in Nederland gaan de komende jaren minder goed op elkaar aansluiten. Dit kan een bedreiging zijn voor de exportmarkt, stelt VWE.

Klik hier voor meer informatie over de sprekers.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding