Autoverkoop november -26%; BMW groter dan Fiat

De autobranche krijgt tegenvaller na tegenvaller te verwerken. Slechts enkele dagen na het nieuws dat de AutoRAI in 2013 geen doorgang zal vinden blijken nu ook de verkopen in november sterk gedaald te zijn. Vorige maand werden slechts 30.247 nieuwe personenauto’s geregistreerd, tegenover 41.081 stuks in dezelfde maand in 2011, een afname van 26,4 procent.

Dit blijkt uit een analyse van RDC-cijfers door bureau Aumacon. Ook in oktober – de eerste maand waarin het verhoogde btw-tarief van 21 procent van toepassing was – nam de koopanimo al met bijna 39 procent af. Van slotmaand december hoeft ook al niet veel meer verwacht te worden; sowieso worden er in december nauwelijks nog auto geregistreerd. Daarbij, het aantal auto’s dat vanwege de afloop van gunstige fiscale faciliteiten (lage bijtelling) nog voor het jaareinde per se geregistreerd moet worden is uiterst beperkt.

Na elf maanden staat de verkoopmeter voor Nederland dit jaar nu op 484.222 stuks, tegenover 538.601 stuks in de periode van januari tot en met november van vorig jaar – een afname van 10,1 procent. Het jaartotaal lijkt daarmee af te stevenen op zo’n 490 duizend stuks; een eindstand die door bureau Aumacon al vanaf maart geprognosticeerd werd. Voor 2013 voorziet men slechts 445 duizend nieuwe auto’s.

Opvallend is dat dit jaar vooral de premiummerken goede zaken doen. Zowel, Audi, BMW, Volvo, Mercedes-Benz en Mini verkopen dit jaar meer nieuwe auto’s dan in 2011. De grootste stijging wordt echter geboekt door Kia (+21.6%), dat daarmee de zevende plek in het klassement bezet, vóór Citroën en Hyundai. De grootste daling komt op naam van Fiat (-36,2%) dat terugvalt naar de twaalfde plek, kort achter Audi en BMW.

Meer verkoopcijfers

Renault verkocht in november de meeste nieuwe auto’s (3.976 stuks, marktaandeel 13,2%), gevolgd door Volkswagen (3.152/10,4%), Peugeot (2.997/9,9%), Opel (2.092/6,9%) en Citroën (2.090/6,9%).

Na elf maanden bestaat de topvijf achtereenvolgens nu uit: 1. Volkswagen (58.115 stuks, marktaandeel 12,0%), 2. Renault (41.396/8,6%), 3. Peugeot (38.588/8,0%), 4. Ford (34.814/7,2%) en 5. Opel (34.190/7,1%).

Autoverkoop november -26%; BMW groter dan Fiat - Automobielmanagement.nl

Autoverkoop november -26%; BMW groter dan Fiat

De autobranche krijgt tegenvaller na tegenvaller te verwerken. Slechts enkele dagen na het nieuws dat de AutoRAI in 2013 geen doorgang zal vinden blijken nu ook de verkopen in november sterk gedaald te zijn. Vorige maand werden slechts 30.247 nieuwe personenauto’s geregistreerd, tegenover 41.081 stuks in dezelfde maand in 2011, een afname van 26,4 procent.

Dit blijkt uit een analyse van RDC-cijfers door bureau Aumacon. Ook in oktober – de eerste maand waarin het verhoogde btw-tarief van 21 procent van toepassing was – nam de koopanimo al met bijna 39 procent af. Van slotmaand december hoeft ook al niet veel meer verwacht te worden; sowieso worden er in december nauwelijks nog auto geregistreerd. Daarbij, het aantal auto’s dat vanwege de afloop van gunstige fiscale faciliteiten (lage bijtelling) nog voor het jaareinde per se geregistreerd moet worden is uiterst beperkt.

Na elf maanden staat de verkoopmeter voor Nederland dit jaar nu op 484.222 stuks, tegenover 538.601 stuks in de periode van januari tot en met november van vorig jaar – een afname van 10,1 procent. Het jaartotaal lijkt daarmee af te stevenen op zo’n 490 duizend stuks; een eindstand die door bureau Aumacon al vanaf maart geprognosticeerd werd. Voor 2013 voorziet men slechts 445 duizend nieuwe auto’s.

Opvallend is dat dit jaar vooral de premiummerken goede zaken doen. Zowel, Audi, BMW, Volvo, Mercedes-Benz en Mini verkopen dit jaar meer nieuwe auto’s dan in 2011. De grootste stijging wordt echter geboekt door Kia (+21.6%), dat daarmee de zevende plek in het klassement bezet, vóór Citroën en Hyundai. De grootste daling komt op naam van Fiat (-36,2%) dat terugvalt naar de twaalfde plek, kort achter Audi en BMW.

Meer verkoopcijfers

Renault verkocht in november de meeste nieuwe auto’s (3.976 stuks, marktaandeel 13,2%), gevolgd door Volkswagen (3.152/10,4%), Peugeot (2.997/9,9%), Opel (2.092/6,9%) en Citroën (2.090/6,9%).

Na elf maanden bestaat de topvijf achtereenvolgens nu uit: 1. Volkswagen (58.115 stuks, marktaandeel 12,0%), 2. Renault (41.396/8,6%), 3. Peugeot (38.588/8,0%), 4. Ford (34.814/7,2%) en 5. Opel (34.190/7,1%).