De jaarlijkse export van occasions groeit sterk (van 195.700 personenauto’s in 2010 naar circa 335 duizend in 2012).Tegelijkertijd laten het aantal verkochte nieuwe auto’s en de import van occasions beiden een daling zien. In oktober 2012 zijn er zelfs meer auto’s geëxporteerd dan nieuw verkocht in Nederland. Naar verwachting zetten deze trends zich komende tijd voort. Resultaat van deze combinatie van ontwikkelingen zal zijn dat het Nederlandse wagenpark in omvang gaat afnemen. De prognose van VWE is dat, bij gelijkblijvende omstandigheden, in 2015 het totaal aantal personenauto’s twee procent lager zal zijn dan nu.

Verschuiving

Ook de mix van segmenten in het Nederlands wagenpark zal veranderen. Het A-segment zal over enkele jaren groter zijn dan het C-segment. Een ander groeisegment zijn midi-SUV’s. Grootste teruggang in het wagenpark is te zien bij de C- en D-segmenten. Dit komt doordat enerzijds nieuw verkopen verschuiven naar kleine auto’s uit A- en B-segmenten, en er anderzijds steeds meer auto’s uit C- en D-segmenten worden geëxporteerd.

Het volledige rapport met deze en meer uitkomsten van het Nationaal Occasion Onderzoek zijn te downloaden op: www.vwe.nl/noo of http://www.automobielmanagement.nl/formulieren/nationaal_occasion_onderzoek_2.php

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding